ممیز مالیاتی

 

کار و وظایف ممیز مالیاتی

 

 کار ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی ) چیست؟

 

کار ممیز مالیاتی ، نظارت بر رعایت قوانین مالیاتی و پرداخت میزان مالیات صحیح و قانونی از سوی شرکت ها و کسب و کارهاست. شما به عنوان بازرس یا کارشناس امور مالیاتی (ممیز مالیاتی) برای اداره دارایی یا به عبارت بهتر سازمان امور مالیاتی کار می کنید.

 

 

اهمیت شغل کارشناس امور مالیاتی

 

با توجه به اینکه در همه کشورهای دنیا معمولا شرکت ها و افراد علاقه چندانی به  پرداخت مالیات ندارند و قصد دارند به هر شکل ممکن از پرداخت آن امتناع ورزند، لذا کار ممیز مالیاتی از حساسیت بالای برخوردار است. این وضعیت وظیفه کارشناس امور مالیاتی را به عنوان رسیدگی کننده به این موضوع سخت تر کرده و وی را ملزم می سازد از تمامی ظرفیت های قانونی و مهارتی خود در کنار تجربه اش در رسیدگی های مالیاتی گذشته برای انجام بهتر وظیفه اش استفاده نماید.

 

 

محیط کار و ساعات فعالیت

 

حوزه کار ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی ) فعالیت های دولتی است و او به همین عنوان همیشه برای دولت کار می کند، مگر اینکه قصد داشته باشد از تخصص خود در حوزه دیگر مالی مثل حسابداری، حسابرسی و یا مشاوره مالیاتی به کسب و کارهای خصوصی استفاده کند. اگرچه به دلیل اینکه این متخصصین با تمامی قوانین مالیاتی و نکات مد نظر کارشناسان امور مالیاتی به خوبی آشنا هستند، می توانند مشاوران مالیاتی زبردستی برای شرکت ها قلمداد شوند.

ساعت کاری کارشناس امور مالیاتی معمولا به صورت تمام وقت است. یعنی در ساعات کار اداری دولتی فعالیت می کنند. این ساعت برای شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان یا مشهد بیشتر است و در شهرهای کوچکتر، کمتر می باشد.  البته امکان انجام کار پاره وقت نیز در این شغل وجود دارد که خارج از دستگاه دولتی و در شرکت های خصوصی در نقش های دیگر غیر از کارشناس امور مالیاتی میسر است.

 محل کار بازرس مالیاتی معمولا در سازمان امور مالیاتی شهر و یا استان محل اقامت خود است ولی در عین حال برای رفتن نزد شرکت هایی که ممیزی و بررسی پرونده مالیاتی آنها را در دست دارند، باید به دفتر کار آنها مراجعه داشته باشند.

 

 

مسئولیت ها و وظایف کارشناس امور مالیاتی

 

  • بررسی حساب های شرکت ها به منظور تطبق اسناد و مدارک مالی با قوانین و مقررات و جلوگیری از فرار مالیاتی مؤدیان

  • ملاقات با شرکت ها برای صحبت با مدیران و نمایندگان آنها جهت بررسی گزارش های مالی آنها و رفع ابهامات احتمالی

  • بررسی تقلب های مشکوک

  • مذاکره برای حل و فصل اختلافات – در صورت درخواست بررسی مجدد مؤدی مالیاتی

  • نمایندگی اداره مالیات در دادگاه های تجدیدنظر در صورت ارجاع پرونده به دادگاه های صالحه در اثر شکایت مؤدی عدم قبول رآی اولیه در خصوص پرداخت مالیات

  • هدایت تیم کارکنان شرکت مورد بررسی و کارکنان اداری در صورت انجام عملیات بازرسی به صورت تیمی

  • مدیریت ارتباط بین شرکت ها و اداره مالیات 

 

 

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل ممیز مالیاتی

 

با توجه به تخصصی بودن این شغل بهترین افراد برای ورود به شغل ممیز مالیاتی یا کارشناس امور مالیاتی افراد با مدارک تحصیلی زیر می باشند :

  • حسابداری
  • مدیریت بویژه گرایش مالی
  • اقتصاد

هرچند که بسته به تصمیم مدیران سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین قوانین موضوعه  ممکن است افراد دیگری با تخصص های حتی غیرمرتبط این مشاغل را اشغال کرده باشند.  

 

 

مهارت و دانش مورد نیاز

 

  • مهارت های ارتباطی نوشتاری و کلامی در سطح خوب به منظور ارتباط با افراد مختلف و توان ارائه گزارش های مربوطه به مدیریت و سایر مراجع قانونی

  • توانایی بررسی و تحلیل اطلاعات به منظور کنترل کامل حساب مؤدیان مالیاتی

  • توانایی تصمیم گیری برای رفع موانع و ابهامات سر راه ممیزی اسناد و دفاتر مالی

  • آشنایی با کامپیوتر – زیرا بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از نرم افزارهای رایانه ای برای ثبت و نگهداری و گزارشگری اطلاعات خود استفاده می کنند و بازرس آن باید توانایی کار با آن را داشته باشد.

  • توانایی استفاده منصفانه از قوانین به منظور انجام وظایف خود به درستی و مطابق با قوانین و مقررات جاری روز کشور

  • رویکرد خلاقانه در حل مشکلات – به منظور حل مسائل و مشکلات در زمان رسیدگی و جلوگیری از انتقال مشکلات به مراحل بعدی و مراتب بالاتر سازمانی

  • داشتن عزم و اراده راسخ – زیرا کارشناسان امور مالیاتی و بیمه در خیلی از اوقات با پیشنهاد رشوه برای کمتر گزارش دادن مالیات پرداختنی توسط مؤدیان مالیاتی مواجه می شوند و در صورتی که از اراده قوی جهت ایستادگی در رآی خود برخوردار نباشند، قانون به درستی و همراه با عدالت در جامعه اجرا نمی شود.

 

شخصیت شناسی ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی )

 

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

 

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

شخصیت شناسی ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی ) بر اساس تست MBTI

 

 ESTJ این تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آنها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.

 ISTJ   این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات است. او در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر زیادی داشته و اجازه نمی دهد اشتباهی صورت گیرد.

 

 

وضعیت بازار کار و استخدام ممیز مالیاتی

 

فارغ التحصیلان رشته های مالی در صورت تمایل به ورود به حوزه استخدام ممیز مالیاتی ، معمولا در وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان های تابعه به ویژه سازمان امور مالیاتی مشغول به کار می شوند و از آنجا که کشور با کاهش درآمدهای نفتی در سال های اخیر روبرو بوده است و با توجه به قصد دولت برای عدم اتکاء به این درآمدها در سال های آتی، لذا پیش بینی می شود تقاضای قابل توجهی برای استخدام ممیز مالیاتی از طریق بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های مالی، حسابداری و رشته های مرتبط برای استخدام در سازمان های مذکور وجود داشته باشد. 

 

 

وضعیت استخدام ممیز مالیاتی در برخی کشورهای دیگر

 

آمریکا – پیش بینی می شود در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میزان استخدام در این شغل رشد متوسط کمی حدود ۷ درصد داشته باشد در حالی که متوسط این عدد برای همه مشاغل حدود ۱۴ درصد می باشد.

 

 

میزان درآمد ممیز مالیاتی ( کارشناس امور مالیاتی )

 

میزان حقوق کارشناس امور مالیاتی در ایران متناسب با حقوق سایر کارکنان بخش دولتی است و از قوانین مربوطه در این زمینه همانند قانون خدمات کشوری پیروی می کند.

 


درآمد کارشناس امور مالیاتی در سایر کشورهای جهان

 

آمریکا – میزان حقوق سالانه آنها ۴۹.۳۶۰ دلار (برای کل مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار ) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۰,۲۰۰ دلار بوده است.

انگلستان – افراد تازه کار معمولا با حقوق سالانه حدود۳۸.۰۰۰ دلار شروع به کار می کنند. افراد با تجربه نیز حقوقی معادل ۶۷.۰۰۰ دلار دریافت می کنند.