
مهماندار هواپیما کیست و چه کاری انجام می دهد ؟
مهماندار هواپیما در چند جمله …
از زمانی که هواپیما توسعه یافته و برای امور تجاری، حمل و نقل و مسافرتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، شغل های زیادی بوجود آمد که یکی از آنها مهماندار هواپیما بود. مهماندار هواپیما، عضو خدمهٔ هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جتهای تشریفاتی ممتاز، بهکار گرفته میشود.وظیفه مهماندار کمک به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش است. به عبارتی در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت پس از خلبان بر عهده مهماندار می باشد.
مهارت لازم برای مهماندار هواپیما
مهماندار باید به زبان خارجی مسلط باشد. البته در میزان و کیفیت شرایط موضوع، تفاوتهایی در بین شرکت های هواپیمایی مشاهده می شود. مهماندار در برخورد با مسافران مختلف باید نرم و قاطع باشد. داشتن مهارت های ارتباطی خوب و توان انجام کارها به صورت تیمی در این شغل بسیار مهم است.
از لحاظ ظاهری مهماندار باید همیشه مرتب و منظم، با ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب باشد و از لباس های فرم شرکت های هواپیمایی استفاده کند.
یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد زیرا معمولا ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضاهای کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت تر می کند.
ساعت کار مهماندار
ساعت کاری مهماندار نامنظم و متغیر است. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری مهماندار می باشد. در ایران ساعات کاری مهمانداران نسبت به سایر کشورها طولانی تر است و معمولا مهمانداران زمان های زیادی را از خانواده خود دور هستند.
وظایف مهماندار هواپیما
مهماندار قبل از هر پرواز باید کارهای زیر را انجام دهد :
- شرکت در جلسه مربوط به پرواز و زمانبندی
- بررسی موجود بودن مواد و وسایل به اندازه کافی و درست کارکردن تجهیزات ایمنی
- خوشامدگویی به مسافران و هدایت آنها به سمت صندلی هایشان
- آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی به مسافران
در حین سفر وظایف او عبارتند از :
- اطمینان یافتن از راحتی مسافران و پاسخ سریع و به موقع به درخواست های آنها
- پذیرایی از مسافران با غذا و نوشیدنی
- دادن اطلاعیه های خلبان به مسافران
- اطمینان یافتن از بکارگیری درست روش ها و تجهیزات ایمنی توسط مسافران در شرایط اضطراری
پس از اتمام سفر نیز کارهای زیر را باید انجام دهد :
- اطمینان یافتن از خروج ایمن همه مسافران همراه با وسایل شخصی شان
- نوشتن گزارش پرواز شامل هر اتفاق غیر معمول
- ثبت کلیه سفارشات مواد غذایی و نوشیدنی مورد نیاز برای پروازبعدی
بین پروازها مهماندار فرصتی برای استراحت و بررسی مقصدهای پرواز بعدی خود خواهد داشت
سختی های شغل مهمانداری هواپیما
خیلی از آدم ها نمیدانند که مهمانداری یکی از مشاغل سخت از نظر وزارت کار محسوب میگردد. باید بدانیم که یکی از مهمترین وظایف هر مهماندار رسیدگی به مسایل امنیتی پرواز و مسافران است به طوری که سفری خوب و ایمن داشته باشند.
این شغل که علاوه بر خطرات ناشی از سقوط هواپیما، خطرات دیگری مثل فشار بر روی بدن و پیری زودرس و پوکی استخوان و سنگ کلیه، برخورد با انواع مسافر و انواع سلیقه ها را نیز در بر دارد. مهمانداران مجبور به تحمل رفتار بعضی از مسافران هستند که احیانا با خدمه پرواز رفتار خوبی ندارند و مهمانداران موظف هستند با استفاده از روش های مختلف که قبلا آموزش دیده اند، رضایت عموم مسافران را جلب نمایند تا امنیت و آرامش پرواز به بهترین نحو ممکن تأمین شود.
شما برای مهمانداری مناسب هستید، اگر که ….
اگر شما از معاشرت با افراد مختلف و سفرهای پی در پی لذت می برید، از ارتفاع نمی ترسید و آمادگی سفرهای متعدد با هواپیما را دارید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد
با مدرک دیپلم، مهماندار هواپیما شوید! شغلی جذاب، که خیلی ها آرزوی آن را دارند …
بررسیها نشان می دهد، شغل مهمانداری هواپیما همواره جزو یکی از ده انتخاب برتر جویندگان شغل به ویژه در بین افرادی است که تمایل به طی مسیر طولانی تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نداشته و برعکس تمایل دارند به سرعت و از طریق شغلی متفاوت و جذاب، وارد بازار کار شوند.
تمایل به داشتن یک شغل شیک و تشریفاتی، شوق پرواز در آسمان بی انتها، مسافرت های پی درپی و گشت و گذار به گوشه و کنار دنیا، عدم نیاز به صرف زمان زیاد از جمله اخذ مدرک دانشگاهی،… بخشی از جاذبه هایی است که همه روزه مشتاقان زیادی را در سراسر جهان به جستجوی اطلاعات این شغل در بین صفحات روزنامه ها و وب سایتها وا می دارد. میزان جستجوی عبارت “شغل مهماندار هواپیما ” و ورودی از این طریق به سایت دنیای کار و سایت های گروه از جمله مسیر ایرانی نیز عدد قابل توجهی است.
مجموعه این دلایل، ما را بر آن داشت تا برای اولین بار، راهنمای شغلی مهماندار هواپیما را به علاقه مندانی که مایلند اطلاعات پراکندهء موجود را به صورت دسته بندی شده در اختیار داشته باشند، تقدیم کنیم.
اکنون راهنمای کامل ورود به شغل مهمانداری، شامل شرایط عمومی و اختصاصی، نحوه ثبت نام، مراحل قبولی در آزمون به همراه اطلاعات دیگری از این شغل (نظیر ویژگیهای این شغل، حقوق و مزایا، ارتقای شغلی، معرفی دوره های تحصیلی و آموزشی مهمانداری و… )
تحصیلات لازم برای مهماندار شدن
بر خلاف بسیاری از مشاغل که نحوه ورود به آنها دارای مراحل ساده و روانی و روشنی است، ورود به شغل مهمانداری، چه از نظر مدارک تحصیلی و مهارتی قابل قبول و چه از نظر مراحل ورود به شغل در ایرلاین های مختلف پیچیدگی ها و ظرافتهای خاص خود را دارد.
ما مجموعه کامل این اطلاعات را در قالب راهنمای شغلی به شما ارایه کرده ایم. اما در اینجا به اختصار باید گفت: افراد علاقه مند دارای دیپلم ریاضی، تجربی، انسانی، هنرستان (مهمانداری) و دارندگان مدرک کاردانی مهمانداری می توانند برای ورود به شغل مهمانداری اقدام کنند. در آزمون شرکت های هواپیمایی، معمولاً افراد دارای مدرک زبان انگلیسی و پرستاری از امتیازاتی برای استخدام برخوردار می شوند. برخی از شرکت های هواپیمایی و آموزشگاه های آزاد دوره های آموزش مهمانداری را برگزار می کنند که علاقه مندان می توانند در آنها شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. این مدرک در هنگام استخدام ایرلاین ها لازم و مفید است.
در ایران شرکت های هواپیمایی ماهان و ایران ایر روندی متفاوتی دارند. داوطلبان برای ورود به این ایرلاین ها باید در آزمون ورودی، مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی و دوره های آموزشی زبان شرکت و در آنها موفق شوند. پس از گذراندن مراحل بالا، مهمانداران باید دوره های آموزشی ایمنی از جمله مدیریت در تخلیه سریع مسافران در شرایط اضطراری، نحوه استفاده از سرسره و قایق های نجات، مبارزه با آتش در طول پرواز و… را بگذرانند. بعد از آن هم باید در دوره های بازآموزی به منظور افزایش و به روز کردن اطلاعات هوانوردی خود شرکت کنند. (اطلاعات تفصیلی و کامل مربوط به این بخش را در راهنمای شغلی جامع انتهای همین صفحه خواهید یافت).
مهارت لازم برای موفقیت یک مهماندار
- مهارت عالی در برقراری ارتباط با مردم
- آشنایی مقدماتی با دانش روانشناسی
- رفتار گرم و دوستانه
- با تدبیر بودن
- رویکرد مودبانه ولی قاطع با مسافران خاص و مشکل ساز
- صدای رسا و ظاهری آراسته
- توانایی کار تیمی
- حفظ آرامش در شرایط اضطراری
- توانایی تحمل فشار کاری زیاد
- توجه به مسافران مضطرب و تلاش برای آرام کردن آنها
شخصیت های مناسب برای مهمانداری هواپیما
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
شخصیت های مناسب مهمانداری بر اساس شخصیت شناسی MBTI :
ESFJ این تیپ شخصیتی از کارهای خدماتی لذت می برد و دوست دارد با مردم در تماس باشد و به آنها کمک کند. او در زمان سختی فردی قابل اعتماد است.
ESTP این تیپ شخصیتی در بخش خدمات شهری بسیار عالی است. زیرا او کارهای پویا و متنوع را دوست داشته و می خواهد با دیگران در ارتباط باشد. توانایی اقدام سریع و به موقع یکی از ویژگی های او می باشد که در این شغل بسیار مفید است.