مدیر بازاریابی

 

آشنایی با کار مدیر بازاریابی

 

برای رسیدن به این پست باید مدتی به عنوان کارشناس بازاریابی کار کنید. به عنوان مدیر بازاریابی باید بهترین راه برای ترویج محصولات و خدمات کارفرما یا شرکت خود را برنامه ریزی کنید. کار مدیر بازاریابی مستلزم داشتن مهارت های خاصی است و به ویژه باید مهارت های مدیریتی برای هدایت و انگیزش تیم های کاری و توانایی تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید.

 

در ایران در سال های اخیر نقش بازاریابان با مشاغل دیگر از جمله ویزیتورها اشتباه گرفته می شود.  آنچه در روزنامه ها و نشریات تحت عنوان استخدام بازاریاب چاپ می کنند در واقع همان ویزیتور است که باید با مراجعه به خریداران احتمالی یا تماس تلفنی با آنها نسبت به معرفی محصول یا خدمات شرکت کارفرما اقدام کرده و پس از جلب نظر وی محصول خود را به آنها بفروشد. لازم به ذکر است که این نوع از فروش (ویزیتوری) تنها برای برخی از محصولات کاربرد دارد و در تمام صنایع و شرکت ها مرسوم نیست.

 

از سوی دیگر شغل بازاریابی با شغل فروشندگی نیز متفاوت است و در شرکت های بزرگ معمولا واحد بازاریابی از واحد فروش نیز مجزا می باشند. به عبارت بهتر تیم بازاریابی به بررسی و جمع آوری اطلاعات بازار از طرق مختلف پرداخته و بر اساس تحلیل های بدست آمده اقدام به طراحی سیاست های تبلیغاتی، طراحی محصول، نحوه توزیع و … می کند و به مدیرعامل در این حوزه مشورت ارائه می دهد. در صورتی که تیم فروش بر اساس سیاست های تنظیم شده در بخش بازاریابی نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان، برگزاری جلسات مذاکره فروش، ارائه پیشنهاد قیمت و در نهایت انعقاد قرارداد اقدام می نماید.

 

ساعت کاری شما به صورت تمام وقت است. محل کار شما معمولا در دفاتر کاری بوده ولی گاهی برای ملاقات با مشتریان و یا شرکت در سمینارها و نمایشگاه ها باید به سفر کاری بروید.

 

 

مسئولیت ها و وظایف کارشناس بازاریابی

 

  • تحقیق روی بازار، تمایلات مشتریان و رقبا – به منظور شفاف شدن نیاز بازار و تدوین استراتژی های شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات خود

  • تهیه کلیپ های تبلیغاتی برای فرستادن به روزنامه ها، مجلات، تلویزیون یا رادیو

  • تهیه پوستر، بروشور و آگهی برای محصولات یا خدمات – به منظور استفاده تیم فروش از آنها در هنگام مذاکرات فروش

  • نگهداری از بانک اطلاعاتی مشتریان –  به منظور بررسی مداوم آنها و اخذ گزارشات و تحلیل های مختلف از مشتریان و ارائه به مدیریت شرکت

  • پیدا کردن اسپانسر – برای تولید محصولات یا خدمات جدید به منظور کاهش هزینه های تولید از طریق تأمین بخشی از هزینه های آن از طریق اسپانسرها

  • برگزاری نمایشگاه ها و گردهمایی ها- به منظور معرفی محصولات و خدمات جدید ارائه شده به بازار و یا بدست آوردن بازار و مشتریان جدید برای محصولات قبلی

  • گزارش روند کار به مدیران مربوطه – این گزارش ها عموما بنا بر نظر مدیر بازاریابی یا مدیر عامل تهیه می شود.

  • ارتباط با مشتریان، تامین کنندگان و رسانه ها –  به منظور ایجاد بازار بیشتر برای فروش محصولات و خدمات شرکت

 

 

مسئولیت ها و وظایف مدیر بازاریابی

 

  • تحقیق و تحلیل روند بازار – به منظور شفاف شدن نیاز بازار و تدوین استراتژی های شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات خود

  • شناسایی بازارهای هدف و بهترین راه های دستیابی به آنها

  • تدوین استراتژی های بازاریابی – به منظور ارائه به مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت برای تصویب و اجرا

  • برنامه ریزی و مدیریت بودجه بازاریابی – یعنی پیش بینی هزینه های بازاریابی و تخمین درآمدهای ناشی از اقدامات بازاریابی برای شرکت

  • نظارت بر تهیه پوسترها، بروشورها و وب سایت ها

  • شرکت در نمایشگاه های تجاری، کنفرانس ها و جلسات فروش

  • نظارت و کنترل بر اثربخشی استراتژی ها – با توجه به اینکه بسیاری از کارهای بازاریابی جدید و خلاقانه است و برای اولین بار انجام می شود، نیاز است مرتبا از میزان بازدهی و تأثیر گذاری آنها کسب اطلاع شود تا در صورت نیاز، آن استراتژی اصلاح شده یا متوقت شود.

  • مدیریت تیم بازاریابی

 

 

تحصیلات لازم برای شغل مدیر بازاریابی کدام است؟

 

در صورتی که بازاریابی را یک شغل کاملاً تخصصی در نظر بگیریم فارغ التحصیلان رشته های زیر در صورت ورود به این شغل از پتانسیل بیشتری برای رشد و ارتقاء بهره مند خواهند بود :

 

 

مهارت و دانش مورد نیاز

 

  1. مهارت های ارتباطی عالی –  به منظور ارتباط با ذی نفعان، مشتریان و مدیران شرکت های تبلیغاتی و …

  2. مهارت های گفتاری و نوشتاری خوب –  به منظور برقراری ارتباط مناسب با طرف مقابل و تهیه گزارش های مناسب در این حوزه جهت ارائه به مدیریت ارشد سازمان

  3. مهارت های برنامه ریزی و سازماندهی –  به منظور هدایت تیم بازاریابی (مدیر بازاریابی) و انسجام بخشیدن به تحلیل ها و گزارش های بدست آمده از بازار (کارشناس بازاریابی)

  4. توانایی کار تیمی – چون معمولا واحدهای بازاریابی که در شرکت های بزرگ شکل می گیرد ترکیبی از افراد مختلف است که با یکدیگر کار می کنند و نیاز است برای موفقیت کارشان همکاری مناسب داشته باشند

  5. انگیزه و اشتیاق – زیرا در شغل بازاریابی همانند شغل فروش، فرد از آینده فعالیت خود اطلاع کاملی در اختیار ندارد و ممکن است اقدامات وی به توسعه بازار، افزایش تقاضا و فروش بیشتر منجر شود یا خیر. به همین دلیل نیاز است فرد شاغل دارای اشتیاق و انگیزه بالا برای انجام کار خود باشد تا احتمال موفقیت وی در فعالیت هایش افزایش یابد

  6. توانایی تحمل فشار کاری زیاد – مخصوصا در زمان هایی که فروش واقعی از بودجه فروش کمتر است و شرایط اقتصادی نامطلوب باشد

  7. اعتماد به نفس –  به منظور تأثیر گذاری بر طرف های مقابل و پیشبرد استراتژی های بازاریابی و فروش

  8. دقت و توجه به جزئیات –  زیرا عدم دقت و توجه به جزئیات از طرف کارشناس یا مدیر بازاریابی ممکن است یک برنامه یا استراتژی بازاریابی را با شکست روبرو کند

  9. شم تجاری – به منظور شناخت دقیق از بازار و شکار فرصت های بوجود آمده در بازار

خلاقیت –  به منظور تدوین و ارائه برنامه های بازاریابی خلاقانه و جدید و تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان بازار هدف 

 

 

چرا شغل فروش و بازاریابی را انتخاب کنم؟

 

 

 

شخصیت شناسی مدیر بازاریابی

 

اگر به برقراری ارتباط علاقه داشته و مهارت های سازماندهی و خلاقیت دارید، این شغل برای شما مناسب است. به عنوان کارشناس بازاریابی باید به ترویج محصولات یا خدمات کارفرمای خود و افزایش آگاهی مشتریانتان بپردازید. برای این کار نیاز به راه های خلاقانه برقراری ارتباط با مشتریان از طریق روش هایی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، ایمیل، پیام کوتاه و …دارید.
 
در این شغل باید کار تیمی خوب، اعتماد به نفس بالا و شم تجاری قوی داشته باشید. اما باید بدانید در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI :

 

ENFJ این تیپ شخصیتی در برقراری ارتباط بسیار متبحرند. به سرعت روابط خوبی با مشتریان یا مراجعان برقرار کرده و معمولا کلام را بر نوشته ترجیح می دهند.

 

INFJ    این تیپ شخصیتی عموما رابطه خوبی با حوزه بازرگانی و تجارت ندارد ولی در برخی از زمینه ها از جمله بازاریابی ایده ها و خدمات (نه کالا) می توانند موفق باشند.

 

ENFP  این تیپ شخصیتی دارای دید بلندمدت بوده و اثرات احتمالی برنامه ها و ایده های مختلف روی دیگران را براحتی می تواند ارزیابی کند. او نیاز دیگران را به خوبی درک و در برنامه های خود لحاظ می کند. او عاشق یافتن راه های خلاق بوده و از دنیای متغیر و چالشی بازاریابی و تبلیغات لذت می برد.

 

ENTJ این تیپ شخصیتی از دنیای تجارت و بازرگانی لذت برده و می خواهد در موقعیت اقتدار و رهبری باشد. او دارای اندیشه های بلند مدت برای برنامه ریزی می باشد و دوست دارد با افراد مستقل و نتیجه گرا (که کمتر نیاز به سرپرستی مستقیم دارند) کار کند. همچنین این فرد توان تاثیرگذاری خوبی بر دیگران دارد.

 

ENTP این تیپ شخصیتی دوست دارد با سایر اشخاص خلاق درگیر و همکار باشد. او از دنیای متغیر و در حال تحول تبلیغات و بازاریابی لذت می برد و از مهارت های ارتباطی خوب خود در کارش بهره فراوان می گیرد.

 

 

وضعیت استخدام و درآمد مدیر بازاریابی / کارشناس بازاریابی

 

کارشناسان یا مدیران بازاریابی می توانند در بخش تبلیغات و بازاریابی همه سازمان ها و شرکت های دولتی و به ویژه شرکت های خصوصی مشغول به کار شوند.

به دلیل تخصصی تر شدن فعالیت های فروش و بازاریابی در کشور در سال های اخیر و پیش بینی ادامه این روند در سال های آتی پیش بینی می شود میزان استخدام در این شغل از رشد بالایی نسبت به سایر مشاغل برخوردار باشد.

 

 

وضعیت استخدام  و درآمد مدیر بازاریابی در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است :

 

آمریکا - پیش بینی می شود میزان استخدام مدیران بازاریابی در بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۱۴ درصد رشد داشته باشد یعنی مساوی با رشد میانگین مشاغل در این کشور.

استرالیا - میزان استخدام مدیران بازاریابی در ۵ سال گذشته رشد ۳۴.۵ درصدی و کارشناسان بازاریابی رشد ۵.۴درصدی داشته است و رشد زیادی در میزان استخدام برای هر دو گروه در سال های آتی پیش بینی شده است.
 

 

حقوق و درآمد مدیر بازاریابی

 

بازاریابی از آن جمله مشاغلی است که تخصص و مهارت فرد نقش بسیار تعیین کننده ای در میزان درآمد وی دارد.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس/ مدیر بازاریابیدر سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای کارشناس/ مدیر بازاریابی در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس بازاریابی، کارشناس تبلیغات، کارشناس محصول، سرپرست بازاریابی، مدیر بازرگانی، مدیر تبلیغات و … می باشند که یک کارشناس/ مدیر بازاریابی می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

 

 

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

 

آمریکا - متوسط درآمد سالیانه مدیران بازاریابی در سال ۲۰۱۰، ۱۱۲.۸۰۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار ) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۱۹.۵۰۰ دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالیانه مدیران بازاریابی ۷۷.۵۰۰ دلار و کارشناسان بازاریابی ۶۶.۵۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمد سالیانه کارشناس بازاریابی برای افراد تازه کار بین ۲۷.۵۰۰ تا ۳۳.۵۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین ۳۸.۰۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار بوده و متوسط درآمد سالیانه مدیران بازاریابی ۷۶.۰۰۰ دلار یا بیشتر می باشد.