کارشناس روابط عمومی تصویر عمومی مطلوبی برای کارفرمایان یا مشتریان شرکت یا سازمان ایجاد می کند.
به عبارت دیگر ﮐﺎرﺷﻨﺎس رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻓﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﻘﺎم ﻣﺎﻓﻮق و مدیریت ارشد شرکت / سازمان ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از روش ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ وﻇﯿﻔﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎ و ﻣﯿﺰﮔﺮد ﻫﺎی ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ، ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﺸﺮﯾﺎت و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی سازمان خود را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد. نوشتن مطلب برای اطلاعیه های خبری، برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی نیز بر عهده بخش روابط عمومی است.
کارشناس روابط عمومی معمولا در بخش اداری شرکت ها و سازمان های بزرگ کار می کند و اغلب به ارائه سخنرانی، شرکت در جلسات و فعالیت های اجتماعی و سفرهای کاری می پردازد. آنها گاهی شرایط کاری نسبتا پراسترسی دارند و برخی اوقات چندین اتفاق را همزمان مدیریت و سازماندهی می کنند. آنها اغلب به صورت تمام وقت و با ساعات کاری طولانی کار می کنند. البته همچون سایر دیگر مشاغل، حجم کار در دستگاه ها و سازمان های دولتی به نسبت مشاغل مشابه در بخش خصوصی به مراتب کمتر و استرس شغلی کارکنان دولت نیز پایین تر می باشد.
در سال های اخیر نیز موجی در دنیا ایجاد شده است که فعالیت های روابط عمومی را مهمتر و مؤثرتر از فعالیت های تبلیغاتی می داند و پیش بینی می کند روش های تبلیغاتی فعلی تا چند سال دیگر منسوخ شده و جای خود را به روابط عمومی و عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی مجازی می دهد.
-
نوشتن مطلب و فراهم کردن اطلاعات برای رسانه ها
-
شناسایی گروه های اصلی مشتریان و مخاطبان و یافتن بهترین راه دسترسی به آنها
-
پاسخ به نیازهای اطلاعاتی رسانه ها یا انتخاب یک سخنگوی مناسب یا منبع اطلاعاتی قابل اطمینان جهت معرفی به نمایندگان رسانه برای اطلاع رسانی
-
کمک به مشتریان برای داشتن ارتباط موثر با عموم ( خارج سازمان)
-
توسعه و حفظ تصویر مناسبی از شرکت بین عموم و شناساندن نشان ها و لوگو های مورد استفاده به عموم افراد جامعه و شرکت ها و سازمان های مخاطب
-
آماده کردن متن سخنرانی ها و سازماندهی مصاحبه گرها (خبرنگارها) برای مدیران ارشد سازمان
-
ارزیابی برنامه های تبلیغاتی و تعیین میزان انطباق آنها با اهداف و خط مشی بخش روابط عمومی
-
توسعه و اجرای سیاستهای جمع آوری کمک های مالی از طریق شناسایی و برقراری ارتباط با خیرین و داوطلبان کمک مالی
فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی و رشته های وابسته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معمولا برای تصدی این مشاغل انتخاب می شوند .اما در بسیاری از شرکت ها مخصوصا در حوزه دولت؛ انتخاب کارشناس روابط عمومی از بین افراد با سایر مدارک تحصیلی نیز صورت می گیرد.
-
مهارت های نوشتاری عالی به منظور بیان کامل و صحیح دیدگاه ها و نظرات و انتقال اهداف و برنامه های شرکت به رسانه ها و مطبوعات
-
اعتماد به نفس و توان ارائه عالی مطالب به منظور تأثیر مناسب در هنگام سخنرانی در همایش ها و میزگردهای رسانه ای
-
مهارت های ارتباطی عالی
-
خلاقیت و ابتکار به منظور یافتن بهترین راهکار معرفی شرکت و محصولات به جامعه و بازار هدف و توان پاسخ گویی به نمایندگان رسانه در زمان مورد نظر
-
مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی و مدیریت زمان
-
توانایی کار تیمی و کار با انواع مشتریان
-
انعطاف پذیری و توان انجام چندکار – مدیران روابط عمومی عمدتا چندین برنامه را به صورت موازی در حال اجرا دارند و باید توانایی مدیریت همزان آنها را داشته باشند
-
توانایی تحمل فشار کاری زیاد در زمان های شلوغ کاری
-
منعطف بودن در برخورد با انتقادها – زیرا رسانه ها به دقت حرفها و رفتار مدیران ارشد و مدیران روابط عمومی شرکت ها و سازمان ها را زیر نظر دارند و نیاز است در پاسخ به انتقادها و گلایه ها مدیر روابط عمومی با سیاست و کیاست عمل کند
-
دقت و توجه به جزئیات – به منظور امکان ارتباط مناسب و مؤثر با رسانه ها و مشتریان
-
علاقه مندی به رسانه
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
ENFJ این تیپ شخصیتی در برقراری ارتباط بسیار متبحرند. به سرعت روابط خوبی با مشتریان یا مراجعان برقرار کرده و معمولا کلام را بر نوشته ترجیح می دهند.
این تیپ شخصیتی دارای دید بلندمدت بوده و نیاز دیگران را به خوبی درک و در برنامه های خود لحاظ می کند. او خلاق بوده و در سخنرانی عالی است.
این تیپ شخصیتی دوست دارد با سایر اشخاص خلاق درگیر و همکار باشد. او از دنیای متغیر و در حال تحول روابط عمومی لذت می برد و از مهارت های ارتباطی خوب خود در کارش بهره فراوان می گیرد.
این تیپ شخصیتی از سرعت کار و تحول در آن لذت می برد و دوست دارد با مشتریان و مراجعان مختلف در ارتباط باشد.
این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. وجود محیطی مفرح همراه با استقلال و انعطاف بالا در شغل، برای او جذاب است. این تیپ شخصیتی از مشاغل روابط عمومی لذت می برد.
کارشناسان روابط عمومی می توانند در سازمانها و ادارات مختلف که از نظر اندازه و اعتبار در حد متوسط به بالا می باشند مشغول به کار شوند. در شرکت های کوچکتر نقش مدیر روابط عمومی را معمولا مدیرعامل ایفا می کند و اساسا در خیلی از شرکت های کوچک نیازی به وجود چنین شغل و تخصصی نمی باشد.
آمار رسمی و مشخصی از وضعیت استخدام کارشناس روابط عمومی در ایران موجود نمی باشد. ولی از آنجا که در سال های اخیر مساله روابط عمومی بسیار بیشتر مورد توجه شرکت ها و سازمان های مختلف قرار گرفته است، پیش بینی می شود استخدام کارشناس روابط عمومی روند مثبت و خوبی در سال های آینده داشته باشد.
آمریکا – میزان استخدام کارشناسان روابط عمومی بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
استرالیا – میزان استخدام این شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی داشته و درآینده نیز رشد زیادی برای آن پیش بینی شده است.
در ایران با توجه به حضور بیشتر شاغلین روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های دولتی، لذا حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت می کند. کارشناسان روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های خصوصی هم درآمدهای متفاوتی دارند.
در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۳ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد متخصصان روابط عمومی در سمت های مختلف شغلی استخراج شده است.
برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای متخصص روابط عمومی در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس روابط عمومی، مدیر ارتباطات، مدیر روابط عمومی، کارشناس اطلاع رسانی، کارشناس ارشد ارتباطات و … می باشند که یک متخصص روابط عمومی می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.
برای کارشناس روابط عمومی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال یک کارشناس روابط عمومی در اواخر سال ۱۳۹۳، حداقل درآمد ۶۳۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد۲۳۹۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۰۵۰۰۰۰ تومان را داشته است.
آمریکا - متوسط درآمد سالانه کارشناسان روابط عمومی در سال ۲۰۱۰، ۵۷,۵۵۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳,۸۴۰ دلار) و در سال ۲۰۱۲، ۵۴,۲۰۰ دلار بوده است. مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه مدیران روابط عمومی در آمریکا ۹۳.۲۵۰ دلار می باشد.
استرالیا - متوسط درآمد سالیانه ۶۱.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان - متوسط درآمد سالیانه در این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۴.۵۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار ، افراد با تجربه بین ۳۰.۵۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و برای مدیران بین ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۵۲.۵۰۰ دلار می باشد.