فعالیت فیزیکی در دوران کرونا

 

فعالیت فیزیکی چیست؟

 

فعالیت فیزیکی شامل همهٔ انواع فعالیت‌های تفریحی،مشارکت‌های ورزشی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین فعالیت‌هایی که در محل کار، خانه و باغ انجام می‌دهید است.

فعالیت فیزیکی فقط شامل ورزش و تمرینات ورزشی نیست، بلکه بازی کردن، رقصیدن، باغبانی و حتی تمیز کردن خانه و حمل خریدهای سنگین نیز همه قسمتی از فعالیت‌های بدنی هستند.

در طول مدت همه‌گیری کووید ۱۹ که بسیاری از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای افراد در هر سن و توانایی بدنی‌ای بسیار مهم‌تر از قبل است که تا آنجا که می‌توانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام ۳ تا ۵ دقیقه فعالیت بدنی مثل راه رفتن یا حرکات کششی بعد از نشستن طولانی‌مدت به شما در کاهش فشار ماهیچه‌ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می‌کند.

فعالیت بدنی مرتب همچنین می‌تواند به شما روزی ایده‌آل را هدیه کرده و راهی برای ارتباط با خانواده و دوستان باشد.

 

چرا به فعالیت بدنی نیاز داریم ؟

 

حرکات بدنی مرتب هم به بدن و هم به مغز سود می‌رساند. فعالیت بدنی می‌تواند فشارخون بالا را کاهش داده، در کنترل وزن کمک کند و همچنین خطر بیماری قلبی، حملهٔ قلبی، دیابت نوع ۲ و انواع سرطان را کاهش دهد. همچنین استحکام ماهیچه و استخوان را بهبود می‌بخشد و تعادل و انعطاف و تندرستی را افزایش می‌دهد .

برای افراد مسن، فعالیت‌هایی که تعادل را بهبود می‌بخشند، به جلوگیری از افتادن و صدمات ناشی از آن کمک می‌کند. برای کودکان، فعالیت بدنی مرتب به رشد سالم و تقویت آن‌ها کمک کرده و خطر بیماری را در آینده کاهش می‌دهد. از طریق فعالیت مرتب کودکان می‌توانند مهارت‌های حرکتیِ پایه‌ای را توسعه داده و روابط اجتماعی داشته باشند.

فعالیت بدنی مرتب همچنین سلامت ذهنی را بهبود بخشیده و می‌تواند خطر افسردگی و افول شناختی را کاهش داده و شروع زوال عقل را به تأخیر بیندازد و روی هم رفته احساس خوب بودن را بهبود بخشد.

 

چه میزان از فعالیت‌های بدنی پیشنهاد شده است؟

 

سازمان بهداشت جهانی برای میزان  فعالیت بدنی افراد در تمام سنین پیشنهادهایی داده است که افراد برای بهبود سلامتی و تندرستی خود باید آن‌ها را انجام دهند.

حداقل میزان فعالیت پیشنهادشده برای سنین مختلف:

نوزادان زیر ۱ سال

  • نیاز دارند که چند بار در روز از لحاظ بدنی فعال باشند.

کودکان زیر ۵ سال

  • باید حداقل ۱۸۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. کودکان ۳ تا ۴ سال باید به طور متوسط یا شدید ۱ ساعت در روز فعال باشند.

کودکان و بزرگسالان ۵ تا ۱۷ سال

  • همهٔ کودکان و بزرگسالان باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز (به مدت حداقل ۳ روز در هفته) فعالیت بدنی متوسط تا شدید، شامل فعالیت‌هایی که استخوان و ماهیچه را استحکام می‌بخشد، داشته باشند.

بزرگسالان بالای ۱۸ سال

  • در مجموع حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنیِِ متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیتِ بدنی شدید شامل فعالیت‌های تقویت‌کنندهٔ ماهیچه را به مدت ۲ روز یا بیشتر در طول هفته انجام دهند.
  • افراد مسن با توان حرکتی ضعیف باید برای بهبود تعادل و جلوگیری از افتادن به مدت ۳ روز یا بیشتر در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

اما هر فعالیت بدنی‌ای بهتر از این است که هیچ فعالیتی نداشته باشیم. با مقدار کم شروع کنید و به تدریج طول دوره، تکرار و شدت ‌آن را افزایش دهید.

فعال بودن در طول دورهٔ همه‌گیری کووید ۱۹ همه ما را به چالش کشیده چون به نظر می‌رسد که شرایط برای فعال بودن محدودتر شده است. بسیار مهم است که هر روز راه‌هایی را برای فعال بودن و کاهش زمان نشستن برای مدتی طولانی برنامه‌ریزی کنیم.
به عبارت ساده‌تر اکنون زمانی حیاتی است تا مطمئن شویم که همهٔ ما بیشتر تحرک داشته و کمتر می‌نشینیم.

 

چطور هنگام ورزش کردن در دوره کووید ۱۹ ایمن بمانم؟

 

اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید ورزش نکنید. در خانه بمانید و استراحت کنید. دنبال توصیه‌های پزشکی باشید و از قبل تماس بگیرید و دستورالعمل‌های متخصص سلامت محلی را انجام دهید.

اگر شما قادر به پیاده‌روی کردن یا دوچرخه‌سواری هستید، همیشه فاصلهٔ اجتماعی را رعایت کرده و دست‌های خود را قبل از رفتن، هنگام رسیدن به مقصد و به محض رسیدن به خانه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از محلول دست بر پایهٔ الکل استفاده کنید.

اگر به پارک یا فضای عمومی برای راه رفتن، دویدن یا ورزش کردن می روید همیشه فاصلهٔ اجتماعی را رعایت کرده و دست‌های خود را قبل از ترک کردنِ خانه، هنگام رسیدن به مقصد و به محض رسیدن به خانه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از محلول دست بر پایهٔ الکل استفاده کنید. دستورالعمل‌های متخصصان سلامت محلی را در رابطه با هر محدودیتی در مورد تعداد افراد همراه شما یا محدودیت‌های استفاده از تجهیزات ورزشی و یا بازی کردن در فضای باز عمومی پیگیری کنید.

اگر معمولاً به طور مرتب فعال نیستید به آرامی و با فعالیت‌های شدت پایین مثل راه رفتن و ورزش‌هایی با قدرت کم و با زمان کوتاه مثل ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع کرده و به تدریج تا ۳۰ دقیقه و یا به طور متوالی و در طول چند هفته افزایش دهید. بهتر و ایمن‌تر است که اگر قبلا تحرک نداشتید ابتدا برای مدت زمان کوتاه ولی متوالی‌ای فعال باشید تا اینکه بدون آمادگی برای مدتی طولانی فعالیت بدنی داشته باشید.

فعالیت مناسبی را انتخاب کنید تا خطر آسیب کمتر شده و از فعالیت بدنی لذت ببرید. بر حسب شرایط سلامتی و تندرستی خود شدت فعالیت مناسبی را انتخاب کنید. در حین فعالیت بدنی باید بتوانید به راحتی نفس بکشید و در حالی که فعالیت بدنی با شدت کم و متوسط را انجام می‌دهید قادر به مکالمه باشید.

 

چطور در خانه و اطراف خانه فعال بمانیم؟

 

سعی کنید که از نشستن برای طولانی‌مدت چه برای کار، مطالعه، تماشای تلویزیون، خواندن یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا بازی کردن با گوشی و کامپیوتر پرهیز کنید. برای کاهش نشستن برای طولانی‌مدت هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک‌بار  ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید. به سادگی بلند شوید و کشش داشته باشید یا حتی بهتر است که در خانه راه بروید یا از پله‌ها بالا و پایین بروید و یا اینکه به باغ بروید. با انجام این حرکات می‌توانید سلامتی و تندرستی خود را بهبود ببخشید.

برنامهٔ روزانه منظمی را برای فعالیت بدنی داشته باشید: با برنامه‌ریزی فعالیت بدنی یا استراحت ورزشی توسط خودتان و یا با پیوستن به کلاس آنلاین یا با تنظیم زمان برای اینکه با دوستانتان به صورت آنلاین فعالیت داشته باشید. داشتن زمانی مشخص برای تحرک داشتن به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که هر روز فعالیت دارید. یادداشت کردن زمان مورد نظرتان به شما در جهت يادآوری آن کمک می‌کند. به برنامه‌تان پایبند باشید. این کار به شما در داشتن روتین منظم و وفق یافتن با روش‌های جدید کار کردن، مطالعه و زندگی خانوادگی که به علت شرایط کووید ۱۹ محدود شده‌اند، کمک می‌کند.

در کنار خانواده و دوستان خود فعال باشید. برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند به شما و خانواده‌تان در خانه و جاهای دیگر کمک کند تا وقت خود را در کنار هم گذرانده و فعال باشید. برنامه‌ریزی زمان برای فعال بودن با کودکان به کمک بازی‌های فعالانه در خانه، پیاده‌روی در پارک‌ها یا دوچرخه‌سواری می‌تواند راهی برای استراحت و آرامش همهٔ خانواده، در کنار هم بودن و فعال و سالم بودن در حالی که در خانه‌اند باشد.

برای فعال بودن خود و خانواده‌تان هدف تعیین کنید: با انتخاب نوع خاصی از فعالیت، زمان خاصی از روز و یا اینکه هر روز چند دقیقه فعالیت داشته باشید این کار را انجام دهید. از هر عضو خانواده بخواهید که هدف‌های خودشان را  انتخاب کنند. اهدافی که کمی چالش‌انگیزند اما با کمک خانواده و دوستان و انگیزه تحقق می‌یابند. پیشرفت خودتان را به صورت هفتگی ثبت کنید و اگر فکر می‌کنید این امر به شما کمک می‌کند، به خودتان چیزی ارزشمند هدیه بدهید.

 

راهنمای اروپایی فعالیت بدنی در خانه برای مقابله با کرونا

 

به منظور حفظ وضعیت جسمانی و روانی مناسب در زمان شیوع ویروس کرونا، در فضای محدود خانه می توان فعالیت های بدنی ساده و ایمنی را انجام داد.

به گزارش ایسنا، فعالیت بدنی هم در سلامت جسمی و هم سلامت روحی ما نقش دارد و از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از مردم جهان به دلیل بیماری همه گیر  کووید ۱۹ در خانه های خود قرنطینه هستند، WHO اروپا یک راهنما برای کمک به مردم جهت انجام فعالیت بدنی ساده و ایمن در فضای محدود خانه تهیه کرده است و این راهنما همچنین برخی از چالش های جسمی مربوط به کار در خانه را در نظر می گیرد و نکاتی درباره نحوه ادغام فعالیت بدنی در امور روزمره خانه را نشان می دهد.

بنابراین حتی اگر در خانه قرنطینه باشید، می توانید فعالیت کنید و این روزها که بسیاری از ما مجبور هستیم در یک مکان زندگی، کار یا مطالعه کنیم، اهمیت انجام فعالیت بدنی برای جنبش و فعالیت و همچنین تمرکز بر روی بهبود سلامت ذهن و روان بیشتر احساس می شود و تمرینات ورزشی که در این راهنما با شما به اشتراک گذاشته خواهد شد به راحتی قابل انجام است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.

 

 

در طول روز دوره های کوتاه فعالیت بدنی را در نظر بگیرید؛ دوره های کوتاه فعالیت بدنی به توصیه های ورزشی هفتگی (که پیش تر اشاره کردیم) اضافه می شود،  برای حفظ فعالیت روزانه شما ممکن است از تمرین های پیشنهادی که بعدا در زیر اشاره شده است به عنوان الگو استفاده کنید. رقصیدن، بازی کردن با کودکان و انجام کارهای خانگی مانند نظافت و باغبانی راه های دیگری برای فعال بودن در خانه است.

یک کلاس ورزش آنلاین را دنبال کنید؛ از مزیت با ارزش کلاس های ورزشی آنلاین استفاده کنید. بسیاری از این کلاس های ورزشی رایگان هستند و می توانید براحتی آن ها را پیدا کنید و در عین حال مراقب بوده  و از محدودیت های خود آگاه باشید.

راه رفتن؛ حتی در فضاهای کوچک، پیاده روی و یا راه رفتن درمحل می تواند به شما کمک کند تا فعال باشید. در هنگام مکالمه تلفنی، به جای نشستن در خانه، بایستید یا قدم بزنید. اگر تصمیم دارید برای پیاده روی یا ورزش به بیرون بروید، حتما حداقل یک متر از افراد دیگر فاصله داشته باشید.

بایستید؛ هر وقت ممکن باشد زمان بی تحرکی خود را با ایستادن کم کنید. در حالت ایده آل، بعد از هر ۳۰ دقیقه نشستن بلند شده و چرخی در اطراف بزنید. با استفاده از یک میز بلند یا روی هم گذاشتن چند کتاب یا مواد دیگر، یک میز ایستاده برای خودتان درست کنید تا در حین ایستادن به کار خود ادامه دهید. در طول اوقات فراغت در دوران بی تحرکی، فعالیت های محرک توانایی های شناختی، مانند خواندن، تخته بازی و جدول ها (و معماها) را در اولویت قرار دهید.

آرام و ریلکس باشید؛ مراقبه (ریلکسشن) و نفس عمیق می تواند به شما کمک کند تا آرام باشید. 

برای رسیدن به سطح سلامتی مطلوب، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که غذای سالم بخورید و آب کافی بنوشید. WHO نوشیدن آب را به جای نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین توصیه می کند. بزرگسالان از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کرده و جوانان و زنان باردار و شیرده و یا افرادی که به هر نحوی در وضعیت سلامتی خود مشکلی دارید، از مصرف آن خودداری کنند. میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید اما میزان مصرف نمک، شکر و چربی خود را کاهش دهید. از غلات کامل استفاده کنید.  

 

نمونه ای از تمرینات ورزشی در خانه

 

حرکت تماس زانو با آرنج؛ زانوی یک پا خود را با آرنج طرف مخالف لمس کنید. ریتم خود را پیدا کنید. سعی کنید این کار را برای یک تا ۲ دقیقه انجام دهید،  سپس ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید و تا پنج بار دیگر همین کار را تکرار کنید. این تمرین باید ضربان قلب و ریتم تنفس شما را افزایش دهد.

 

پلانک؛ ساعد خود را به طور محکم روی زمین قرار داده به طوری که آرنج ها زیر شانه ها قرار گیرند. باسن را هم سطح سر نگه دارید. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه (یا در صورت امکان بیشتر) در همین حال باقی بمانید، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید و تا ۵ بار این کار را تکرار کنید. این تمرین عضلات شکم، بازوها و پاها را تقویت می کند.

 

کشش پشت؛ گوش های خود را با نوک انگشتان دست لمس کنید و تنه را از زمین بلند کنید و پا را روی زمین نگه دارید. دوباره قسمت الای بدن را پایین بیاورید،   این تمرین را ۱۵ بار (یا بیشتر) انجام دهید، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید و تا ۵ بار دیگر تکرار کنید. این تمرین باعث تقویت عضلات پشت شما می شود.

 

حرکت اسکوات؛ پاهای خود را به اندازه عرض باسن از هم جدا نگهدارید و انگشتان پا را کمی به سمت بیرون متمایل کنید. زانوها را تا آن جا که احساس راحتی کنید خم کنید و پاشنه پا را روی زمین و زانوها را بالای پاها نگه دارید (نه جلوی پا). پاها را خم کنید و کشش دهید و این تمرین را ۱۰ تا ۱۵ بار (یا بیشتر) انجام دهید، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید و ۵ بار تکرار کنید. این تمرین باعث تقویت پاها و یا عضله گلوتئوس (ماهیچه سُرینی) شما می شود.

 

حرکت بالابردن جانبی زانو؛  زانوی خود را با آرنج (همان طرف) لمس کنید، به طوریکه زانوی خود را به طرف بالا و خارج بدن بیاورید. این کار را به طور متناوب انجام دهید و ریتم و سرعت خود را پیدا کنید.  سعی کنید این کار را برای یک تا دو دقیقه انجام دهید ۲۰ تا ۳۰ استراحت  و تا پنج بار این حرکت را تکرار کنید. این تمرین باید ضربان قلب و تنفس شما را افزایش دهد.

 

حرکت سوپرمن؛  دستان خود را زیر شانه ها و زانوها را در زیر باسن قرار دهید. یک بازو را به جلو و پای مخالف آن را را به عقب بکشید. این تمرین را ۲۰ تا ۳۰ بار (یا بیشتر) انجام دهید، ۲۰ تا ۳۰ ثانیه استراحت کنید و حداکثر پنج بار تکرار کنید. این تمرین باعث تقویت عضلات شکم، پشت و عضله گلوتئوس (ماهیچه سُرینی) شما می شود.

 

حرکت پل (بریج)؛  پای خود را محکم روی زمین قرار دهید به طوری که زانوها بالای پاشنه پا قرار بگیرند. باسن را تا جایی که احساس راحتی می کنید از زمین بلند کنید و دوباره به آرامی آن ها را پایین بیاورید.  این تمرین را ۱۰ تا ۱۵ بار (یا بیشتر) انجام دهید و ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت و حداکثر پنج بار تکرار کنید. این تمرین باعث تقویت عضله گلوتئوس (ماهیچه سُرینی) شما می شود.

 

حرکت غوطه ور شدن در صندلی؛ مقابل صندلی خود قرار بگیرید و پاهای خود را حدود نیم متر از صندلی دور کنید. بازوهای خود را در حالی که باسن خود را به سمت زمین پایین می آورید خم کنید، سپس بازوها را صاف کنید. این تمرین را ۱۰ تا ۱۵ بار (یا بیشتر) انجام دهید، سپس ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید و حداکثر پنج بار تکرار کنید. این تمرین باعث تقویت عضله سه سر بدن شما می شود.

 

کشش سینه؛  انگشتان خود را در پشت بدن خود قلاب کنید. بازوها را کشیده و عضلات سینه را باز کنید. این موقعیت را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه (یا بیشتر) نگه دارید. این حرکت باعث کشش عضلات سینه و شانه های شما می شود.

 

نمایش کودک؛ زانوهایتان را روی زمین قرار داده و باسن خود را به پاشنه های پا نزدیک کنید. شکم را روی ران های خود قرار داده و به طور فعال بازوهای خود را به جلو بکشید. به طور عادی تنفس کنید. این موقعیت را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه (یا بیشتر) نگه دارید. این حالت باعث کشش قسمت پشت و شانه ها می شود.

 

مراقبه نشسته؛  راحت روی زمین بنشینید به طوری که پاهای شما حالت ضربدری یا صلیب شده باشد (می توانید روی صندلی هم بنشینید). مطمئن شوید که پشت شما صاف است (حالت قوز کرده نداشته باشید). چشمان خود را ببندید، بدن خود را شل کنید و به تدریج نفس خود را عمیق تر کنید. روی نفس خود تمرکز کنید، سعی کنید روی فکرهای منفی یا نگرانی تمرکز نکنید. پنج تا ۱۰ دقیقه یا بیشتر در این حالت بمانید تا ذهنتان را از نگرانی واسترس رها و پاک کنید.

 

کشش پا به طرف بالا و تکیه آن به دیوار؛  باسن خود را به دیوار نزدیک کنید (پنج  تا ۱۰ سانتی متر)  و پاها را در وضعیت ریلکس واستراحت قرار دهید. چشمان خود را ببندید، بدن خود را شل کنید و به تدریج نفس خود را عمیق تر کنید. روی نفس خود تمرکز کنید، سعی کنید روی فکرهای منفی یا نگرانی تمرکز نکنید. به مدت پنج  دقیقه در این حالت بمانید. هدف از انجام این حرکت احساس راحتی، آرامش و کاهش استرس است.