کرونا ویروس روی سطوح مختلف

انتقال کرونا‌ ویروس

 

کرونا ویروس عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی شخصی که آلوده است، سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات حاوی ویروس را به هوا می‌فرستد. یکی از سوالات مهم که در ذهن افراد ایجاد می‌شود این است که طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف چقدر است؟

شما زمانی می‌توانید از طریق تنفس ویروس را به درون بدن خود منتقل نمایید که در فاصله زیر ۱ متر از شخص آلوده قرار داشته باشید.

این قطرات برای معلق بودن در هوا بسیار سنگین هستند، بنابراین بر روی زمین و یا سطوح می‌افتند. یک فرد سالم می‌تواند در صورت لمس سطوح یا اشیائی که ویروس بر روی آن است، به ویروس آلوده شده و از راه لمس دهان، بینی و یا چشم‌ها آن را به درون بدن منتقل نماید.

کرونا ویروس می‌تواند ساعت‌ها و حتی روز‌ها بر روی سطوح مانند دستگیره‌های در و میز‌های پیشخوان زنده بماند. مدت ماندگاری این ویروس به ماده‌ای بستگی دارد که آن سطح از آن ساخته شده است.

برای حفاظت از خودتان در برابر این ویروس، فاصله یک متری خود را با دیگران حفظ نمایید، و به طور مرتب دستان خود را بشویید و از لمس چشم، دهان و بینی خود با دستان آلوده اجتناب کنید.

 

آیا کروناویروس از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود؟

 

طبق نظر CDC, FDA و USDA تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر انتقال کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی و یا بسته‌بندی مواد غذایی اعلام نشده است

 

برای کاهش خطر انتقال ویروس‌ها و یا باکتری‌ها، سازمان غذا و دارو، هنگام تهیهٔ غذا چهار مرحلهٔ مهم را توصیه می‌کند:

 

۱- تمیز کردن. قبل از آشپزی تمام سطوح آشپزخانه را ضدعفونی کرده و دستان خود را به طور کامل بشویید. شستن مواد غذایی را نیز فراموش نکنید.

۲- جداسازی. گوشت‌های خام را جدا از بقیه مواد بگذارید. برای جلوگیری از آلودگی، سطوح و وسایلِ آشپزخانهٔ جداگانه‌ای را برای مواد خام در نظر بگیرید.

۳- پختن. برای کشتن عوامل بیماری‌زا همیشه غذاها را در دمای پیشنهادشده و مناسب آن غذا بپزید.

۴- سرد کردن. هرگز غذاها را برای مدت طولانی بیرون از یخچال قرار ندهید. غذاها را بدون معطلی داخل یخچال یا فریزر بگذارید.

 

توصیه‌هایی در زمینهٔ بهداشت مواد غذایی و خرید مواد از فروشگاه‌ها:

 

هرچند احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از طریق غذا کم است، راه‌هایی برای کاهش بیشتر خطر ابتلا به به این بیماری وجود دارد. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

  • برای از بین بردن آلودگی، گل و لای و مواد آفت‌کش، میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف آبکشی کنید (شستن با آب خالی کافی است).
  • شستن و ضدعفونی کردن مواد غذایی با مایع ظرفشویی و یا سایر شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده توصیه نمی‌شود.
  • اگر نگران بسته‌بندی مواد غذایی هستید بعد از تماس با آن دستان خود را بشویید.
  • اگر نگران غذای خود هستید می‌توانید در دمای ۱۴۹ درجه فارنهایت (۶۵ درجه سانتی‌گراد) آن را گرم کنید.
  • در هنگام خرید تنها به موادی که می‌خواهید بخرید دست بزنید.
  • نگه داشتن مواد غذایی بیرون از خانه، داخل ماشین و پارکینگ توصیه نمی‌شود. چرا که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در غذا مانند فاسد شدن و یا آفت زدن شود.
  • مواد غذایی را از بسته‌بندی در‌آورده و به ظرفی تمیز انتقال دهید. دستان خود و سطوحی را که با بسته‌بندی در تماس بودند شسته و ضدعفونی کنید.
  • کیسه‌های پارچه‌ای را که برای خرید استفاده کردید، شسته و ضدعفونی کنید.
  • در هنگام خرید کردن از ماسک استفاده کرده و حداقل یک متر از دیگران فاصله داشته باشید.

افرادی که به‌ویژه نگران آلودگی مواد غذایی هستند بهتر است مواد موردنیاز خود را یک روز قبل خریداری کرده و آنها را در کیسه‌های مخصوص آشپزخانه قرار دهند و سپس از آنها استفاده کنند. این روش می‌تواند میزان غلظت این ویروس را کاهش دهد اما همچنان مهم ترین مورد شستن و ضدعفونی کردن است.