
نگاهی به وظایف و کار مکانیک خودرو و تیپ شخصیت مناسب این شغل
اگر عاشق خودرو بوده و از تعمیر کردن و کارهای دستی و فنی لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.
کار مکانیک خودرو
خودرو و خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری می باشد. کارشناسان و متخصصان زیادی با این صنعت در ارتباطند. مکانیک و تعمیرکار خودرو یکی از آنها می باشد. هر فردی که خودرو داشته باشد، حداقل چندین بار سر و کارش به تعمیرگاه خودرو می افتد.
کار مکانیک خودرو به طور خلاصه بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد.
مکانیک خودرو فردی است که به صورت عملی یا علمی با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته و به تعمیر و سرویس انواع خودروها مسلط است. او همه بخش های مکانیکی و الکتریکی خودرو از موتور و سیستم محرکه تا سیستم های تهویه و امنیتی خودرو را به خوبی می شناسد.
برخی از کارهایی را که تعمیرکار خودرو انجام می دهد عبارتند از :
-
تعمیر اساسی موتورهای بنزینی و دیزلی
-
تعمیر سیستم تعلیق و سیستم فرمان
-
تعمیر دستگاههای الکتریکی خودروها ( باطری سازی )
-
تعمیر دستگاههای سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزلی
-
تنظیم موتور
-
تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل
-
تعمیر چرخها و سیستم ترمز
-
و …
کار مکانیک خودرو توام با بکارگیری مهارت های فنی و توانایی مناسب در عیب یابی و حل مسایل است. او باید فردی دقیق، باحوصله و متعهد باشد. کسب تجربه در این شغل بسیار مهم است. مکانیک خودرو باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کرده و خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهید. او باید بتواند به نوعی اطمینان مشتریان را به خود جلب کند که این کار در گرو ارائه کار باکیفیت، استفاده از قطعات مناسب و مرغوب در کار، تحویل به موقع خودرو به مشتری و داشتن انصاف در محاسبه دستمزد می باشد.
ساعت کار و محل کار مکانیک خودرو
ساعت کار مکانیک خودرو معمولاً تمام وقت است و این البته در صورتی است که در یک مکانیکی استخدام شوید و کار کنید. در صورتی که خودتان تعمیرگاه خودرو داشته باشید، طبیعتاً تعیین ساعات کاری آن نیز بر عهده خودتان است. در برخی از زمان های سال که مسافرت زیاد است، حجم کاری شما افزایش یافته و باید تا آخر وقت و حتی در روزهای تعطیل هم کار کنید. محل کار مکانیک خودرو معمولاً در تعمیرگاه شخصی و یا در گاراژها و تعمیرگاه های مرکزی خودرو است. همچنین می توانید به صورت تعمیرکار سیار در جاده ها برای شرکت های خودروساز و یا شرکتهای خدمات خودرو کار کنید.
وظایف مکانیک خودرو
-
یافتن عیوب خودرو
-
دادن توضیح کافی به مشتریان درباره نوع تعمیرات و یا قطعات مورد نیاز
-
تخمین زمان و هزینه کار برای مشتریان
-
انجام تعمیرات و یا تعویض قطعات صدمه دیده
-
آزمایش خودرو پس از تعمیرات
شخصیت شناسی شغل مکانیکی خودرو
شخصیت شناسی مکانیک خودرو بر اساس تست MBTI
ISTJ این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشند.
ISFJ این تیپ شخصیتی توجه زیادی به جزئیات داشته و با زندگی روزمره سروکار دارد.
ESTP این تیپ شخصیتی از اطلاعات فنی خوبی برخوردار بوده و به خوبی می تواند با ابزارهای مختلف کار کند. او بیشتر مایل است برای خود کار کند.
چگونه مکانیک خودرو شوم؟ بازار کار و درآمد مکانیک خودرو چطور است؟
برای ورود به شغل مکانیکی خودرو و موفقیت در آن همانند هر شغل فنی دیگر، باید مهارت و دانش لازم را در کنار تجربه عملی و فوت و فن کار بکار بگیرید.
مهارت و دانش مورد نیازمکانیک خودرو
-
شناخت خوب و کامل اجزای خودروها
-
داشتن مهارت های فنی لازم
-
توانایی یافتن سریع و درست عیوب خودرو
-
سرعت عمل و دقت در کار و توجه به جزئیات
-
مهارت ارتباطی خوب و ارائه خدمات مناسب به مشتریان
-
توان جسمی مناسب
-
به روز کردن اطلاعات و دانش خود در زمینه خودرو مانند آشنایی با انواع موتورها و سیستم های جدید خودرو
-
رعایت مسایل ایمنی
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مکانیکی خودرو
شما می توانید این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر یاد بگیرید.
برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش یا فنی و حرفه ای شوید. فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان دوره هنرستان می توانند از طریق شرکت در آزمون کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای،دانشگاه آزاد اسلامی،دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کاردانی و کارشناسی همان رشته به ادامه تحصیل بپردازند.
دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند درگرایش خودرو مهندسی مکانیک وارد شده و در صورت علاقه مندی تا مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. البته معمولا تعداد کمی از این فارغ التحصیلان ممکن است وارد کار مکانیکی و تعمیر خودرو شوند و اکثرا به عنوان مهندس خودرو وارد صنایع و کارخانجات خودروسازی می شوند. ضمن این که این تحصیلات اصولاً با اهداف کلان تری طراحی شده و لذا به تنهایی برای مکانیک و نعمیرکار خوب شدن کافی نیست.
دوره های آزاد مکانیکی ( تعمیرکار خودرو ) در مراکز زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود و پس از پایان آن مدرک معتبر به آنها اعطا می گردد.
در هر یک از حالات فوق، یک راه سریع و زودبازده برای تکمیل مهارتهای مربوط به این شغل، یادگیری مکانیکی خودرو به کمک محصولات آموزشی (نرم افزارها) می باشد. به کمک این محصولات می توانید بسیاری از ضعف های خود را جبران کنید، ضمن این که با استفاده از این محصولات در وقت و هزینه شما بسیار صرفه جویی می شود.
فرصت شغلی ، بازار کار و وضعیت استخدام مکانیک خودرو
مکانیک و تعمیرکار خودرو می تواند در کارخانجات تولیدکننده خودرو و شرکت های وابسته از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو، تعمیرگاه های مجاز شرکت های سازنده خودرو استخدام شود. همچنین می تواند در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو کار کرده و یا به طور مستقل تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند.
بازار خودرو در جهان رو به گسترش است و به صورت مداوم مدل ها و سیستم های جدیدی در حوزه خودرو به بازار عرضه می شوند. از طرفی داشتن خودرو برای همه مردم به یک ضرورت در زندگی تبدیل شده و تقریبا هر خانواده ای حداقل یک خودرو داشته و یا اندیشه داشتن آن را در سر دارد. بنابراین مردم ناگزیر برای رفع مشکلات و عیوب خود به مکانیک و تعمیرکار خودرو نیازمندند. با توجه به این شرایط ، بازارکار خوبی برای علاقه مندان به شغل مکانیکی خودرو وجود دارد و آینده شغلی خوبی نیز پیش روی آنها خواهد بود.
وضعیت استخدام مکانیک خودرو در برخی کشورهای جهان
آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام این شغل بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد۱۷ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۳.۱ درصدی داشته و رشد کمی در آینده برای آن پیش بینی شده است
میزان درآمد مکانیک خودرو
اغلب مشاغل فنی درآمد مناسبی دارند. درآمد مکانیک خودرو و میزان دستمزد او نیز به همین دلیل مناسب و قابل توجه است. میزان درآمد مکانیک خودرو به میزان تخصص، دانش و تجربه او، برخورد مناسب با مشتریان ، ارایه کار با کیفیت به آنها و به طور خلاصه جلب اعتماد و اطمینان آنها برمی گردد.
علیرغم تنوع موجود در میزان درآمد مکانیک خودرو ، از میان گزارشهای میدانی برخی خبرنگاران می توان به دستمزد تقریبی مکانیک خودرو پی برد. در اینجا به نمونه هایی از این دست از متن گزارش خبرنگار اقتصاد نیوز در آبان ۹۴، اشاره می شود:
“مدیر یکی از نمایندگیهای ایران خودرو میگوید: به تعمیرکاران این مجموعه ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان دستمزد پرداخت میشود و ساعت کاری این مجموعه از هشت صبح تا هشت و ۳۰ دقیقه شب است.
مدیر یکی از تعمیرگاههای دیگر میگوید: این مجموعه با تعمیرکاران به صورت درصدی کار کرده و معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، دستمزد به تعمیرکاران پرداخت میشود. به دلیل درصدی پرداخت کردن دستمزد تعمیرکاران، ساعت کاری این افراد دست خودشان است و در صورت رضایت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هم قرار خواهند گرفت.
یکی از کارفرمایانی که در آگهی استخدامش قید شده به متخصص بنز و بی. ام. و کار هیواندای کار حرفهای در سطوح برق خودرو ، گیربکس اتوماتیک و مکانیک نیاز دارد، در خصوص شرایط استخدام میگوید: به صورت درصدی دستمزد پرداخت میکنیم و ساعت کاری این تعمیرگاه از هشت صبح تا هشت و ۳۰ دقیقه شب است. دستمزد فرد در ماه از حداقل دو میلیون تومان شروع میشود و تا حداکثر ۱۰ میلیون تومان میرسد.
یکی از پنچرگیران ماشین آلات سنگین نیز می گوید: در آمد ماهانه من یک میلیون تومان به بالا است و کارفرما اقدامی برای بیمه نکرده، این در حالی است که از ساعت هشت صبح تا هفت بعد از ظهر مشغول به کار هستم.”
بدیهی است چنانچه افراد بتوانند برای خود کار کرده و از حالت کارگری به کارفرمایی برسند، این دستمزدها واقعی شده و تا حداقل دو برابر افزایش خواهد یافت.
میزان درآمد مکانیک خودرو در برخی از کشورهای جهان
آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۳۵.۷۹۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۳۶.۲۰۰ دلار بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۴۳.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل بین ۲۳.۰۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار و برای افراد باتجربه تا ۳۸.۰۰۰دلار می باشد.