وضعیت استخدام برنامه نویس کامپیوتر در برخی از کشورهای جهان

 

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام برنامه نویس در بین سال های ۲۰۱۲ تا۲۰۲۲ به میزان۸درصد رشد داشته باشد. در حالی که متوسط رشد استخدام همه مشاغل۱۱ درصد خواهد بود.

استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام برنامه نویس در مقایسه با متوسط رشد همه مشاغل (۱۰.۲)، رشد ۲۴.۲ درصدی داشته است.


 

حقوق و درآمد برنامه نویس کامپیوتر

 

برنامه نویسی که در بخش دولتی استخدام شده باشد، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. در بخش خصوصی، درآمد برنامه نویس کامپیوتر با توجه به عوامل مختلفی از جمله میزان تجربه، تخصص مهارت و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما تعیین می شود و لذا ارقام متفاوتی دارد. همچنین برنامه نویسانی که به صورت شخصی کار می کنند(Freelancer)، میزان درآمدشان به تعداد پروژه هایی که می گیرند، بستگی دارد.

 

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی که در سازمان یا شرکتی استخدام بودند، از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برنامه نویس در سازمان یا شرکت، در سمت هایی مانند برنامه نویس، کارشناس نرم افزار، برنامه نویس وب، مدیر فنی، کارشناس ارشد نرم افزار و … استخدام شده و فعالیت می کند.

 

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله برنامه نویس می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد برنامه نویس از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق برنامه نویس نیز افزایش می یابد.

 

 

درآمد برنامه نویس کامپیوتر در برخی از کشورهای جهان

 

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه برنامه نویسان ۷۱.۳۸۰ دلار در سال ۲۰۱۰ (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، حدود ۷۴.۵۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه برنامه نویسان  ۷۲.۰۰۰ دلار استرالیا (قبل از کسر مالیات) می باشد