مدیر کنترل پروژه

 

وظایف و کار مدیر کنترل پروژه

 

 

آشنایی با کار مدیر کنترل پروژه و  وظایف او

 

به عنوان مدیر کنترل پروژه شما باید انواع پروژه های کسب و کار را برنامه ریزی و مدیریت کرده و از به موقع انجام شدن و مطابق بودجه پیش رفتن آنها مطمئن باشید. مدیر پروژه می تواند در صنایع مختلف با میزان ریسک متفاوت از پروژه های تولید کامپیوتر یا نرم افزار تا نظارت بر پروژه های بزرگ ساخت و ساز کار کند. 

 

همچنین کار مدیر کنترل پروژه برنامه‌ریزی و هدایت پروژه در چهارچوب زمان، هزینه و کیفیت لازم برای ایجاد نتایج مشخص‌ آن است.

 

مدیر کنترل پروژه فعالیت‌های برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت بر اجرا و هدایت را بر عهده دارد و سعی ‌دارد تا با استفاده‌ درست از منابع، نتایج مشخص و مورد انتظار را با هزینه‌ توافق‌شده‌ در موعد درست خود تحویل ‌دهد.

 

 به بیان دیگر مدیر کنترل پروژه با بکارگیری دانش، مهارتها، ابزار و تکنیکهای لازم در اداره جریان اجرای فعالیتها، به رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه کمک می کند. مدیر کنترل پروژه در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل بهره می‌گیرد. 

 

مدیر پروژه باید برای زمانبندی، هزینه یابی و تحلیل ریسک های پروژه از نرم افزارهای مرتبط استفاده کند و امروز کامپیوتر از مهمترین ابزار در دست هر مدیر پروژه است.

 

 

ساعات کار و محیط کار مدیر کنترل پروژه

 

ساعت کار مدیر کنترل پروژه معمولا طبق ساعات کاری استاندارد است. اگرچه با توجه به نوع صنعت و پروژه می تواند متنوع باشد و گاهی برای انجام به موقع پروژه ها نیاز است که ساعات بیشتری کار کنند.

 

محل کار مدیر کنترل پروژه نیز معمولا در شرکت ها و سازمانها و یا محل پروژه می باشد ولی گاهی برای ملاقات با پیمانکاران و تامین کنندگان احتیاج به سفر کاری دارند. اگر روی پروژه ساخت و ساز کار کنند باید مرتبا به سایت های مختلف پروژه سر بزنند.
 

 

وظایف مدیر کنترل پروژه

 

  • تحلیل و ترسیم نیازها و خواسته های مورد نظر مشتری یا کارفرما به منظور ایجاد زبان مشترک بین تمامی ذی نفعان پروژه و امکان توافق بر روی نتایج و دستاوردهای انجام پروژه

  • توافق در خصوص زمانبندی ها، هزینه ها و منابع مورد نیاز بر اساس طرح اولیه

  • شکستن پروژه به مراحل مختلف و تهیه طرح و برنامه زمانبندی دقیق برای رسیدن به اهداف هر مرحله

  • انتخاب و هدایت تیم پروژه

  • مذاکره با پیمانکاران و تامین کنندگان مواد و خدمات

  • اطمینان یافتن از انجام  به موقع هر مرحله از پروژه و مطابق با بودجه و استانداردهای کیفیت بودن آن

  • گزارش مرتب پیشرفت پروژه به مدیران ارشد یا مشتری

  • مدیریت ریسک برای جلوگیری از تاخیر در پروژه

 

 

شخصیت شناسی مدیر کنترل پروژه

 

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

شخصیت شناسی مدیر کنترل پروژه بر اساس تست MBTI

 

ENFJ این تیپ شخصیتی از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار بوده و تکنولوژی را به خوبی درک می کنند.

 

INFJ  این تیپ شخصیتی به دلیل داشتن دید جامع و کلی نگر می توانند به خوبی روی فرآیند پروژه نظارت و کنترل داشته و آن را مطابق برنامه تعیین شده پیش ببرند.

 

ENFP  این تیپ شخصیتی به تکنولوژی علاقه داشته و از مهارت های ارتباطی مناسبی برخوردارند.

 

INFP  این تیپ شخصیتی به تکنولوژی و کاربرد آن علاقه مند بوده و از دید جامعی در کارها برخوردار است.

 

ENTJ این تیپ شخصیتی می تواند اطلاعات پیچیده را درک و پردازش کند. او به شدت منطقی بوده، ذهنی جامع و کلی نگر دارد و دارای مهارت های سازمانی خوبی است.

 

ESTJ این تیپ شخصیتی از مدیریت کردن، تصمیم گیری و نظارت بر کار دیگران لذت می برد.

 

 

دانش و مهارت مدیر کنترل پروژه