گرافیست

 

کار گرافیست چیست؟

 

 

آشنایی با هنر گرافیک

 

گرافیک هنر انتقال (ارتباط) دادن یک پیام از طریق تصویر به مخاطب است. عنوان گرافیک از واژه ی یونانی (GRAPHEIN)گرفته شده که به معنای حکاکی، نگاشتن، طراحی و رسامی است. طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرداز جملهٔ این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود.

 

تولد و توسعه گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد.

 

 

گرافیست کیست؟ کار گرافیست چیست؟  

                    

گرافیست کسی است که بر مینای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. کار گرافیست بر اساس شاخه های طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد :

 

  • ارتباط بصری (Visual communication)- مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان(Logo)، طراحی صفحات وب و…

  • تصویرسازی (Illustration)- مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و …

  • گرافیک محیطی – طراح گرافیک محیطی با طراحی یک نقشه مناسب که محل استقرار هر یک از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبی نشان می دهد، نقش مهمی در راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

 

یک گرافیست علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری بالا، باید توان خوبی در استفاده از کامپیوتر و مهارت ارتباطی مناسبی داشته باشد. کسب علم و تخصص لازم برای طراحی گرافیک از طریق دوره های آموزشی و یا رشته های دانشگاهی مرتبط موجود امکان پذیر است.
 
به طور کلی می توان گفت یک گرافیست موفق باید علم تخصصی گرافیک، مهارت کار با نرم افزارهای گرافیکی و اطلاع از جدیدترین اطلاعات و اخبار مرتبط را داشته و با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی آشنا باشد.

 

 

ساعات کار و محل کار گرافیست

 

اگر گرافیست در استخدام شرکت یا سازمانی باشد، ساعت کاری او معمولا مطابق با روال عادی موجود است. البته در برخی پروژه ها شاید لازم باشد که ساعات بیشتری را به آن اختصاص دهد تا کار به موقع انجام شود. گرافیست اگر به طور مستقل مشغول به کار باشد، ساعات کاری منعطفی دارد. محل کار گرافیست معمولا در دفتر کار یا گاهی در منزل او می باشد. 
 

 

وظایف گرافیست

 

  • صحبت درباره نیازها و خواسته های مشتری و مشخص کردن ویژگی های سفارش او

  • انتخاب بهترین و مناسب ترین روش، مواد و سبک متناسب با سفارش مشتری

  • ایجاد طرح های اولیه کار برای نشان دادن به مشتری

  • استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرح ها

  • تولید نسخه نهایی با رعایت کردن ویژگی های دقیق نوشتاری، اندازه و رنگ

  • انجام کار با در نظر گرفتن بودجه و زمان اختصاص یافته به آن

 

 

مهارت و توانمندی های مورد نیاز گرافیست

 

  • تخیل و خلاقیت – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.
  • داشتن ذوق هنری و مهارت در طراحی

  • داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و تخصص های مرتبط مانند روش های چاپ و عکاسی

  • توانایی مدیریت زمان و انجام کار مطابق با بودجه و زمانبندی آن

  • آگاهی از آخرین تغییرات و اطلاعات در حوزه گرافیک

  • مهارت خوب ارتباطی

  • توان بازاریابی خوب

  • مهارت در کار با کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی 

 

مورد آخر بسیار مهم است زیرا کامپیوتر امروزه رکن اصلی کارهای گرافیکی بوده و به توسعه آن کمک بسیاری کرده است. امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای اصلی کارگرافیست است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی گرافیست بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب گرافیست را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه گرافیک قرار داده اند.

 

بنابراین اگر می خواهید در شغل گرافیست موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی گرافیک پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای گرافیکی یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

 

 

مهم ترین نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز یک گرافیست عبارتند از :

 

  • Photoshop
  • Flash

  • Corel

  • Premiere

  • Illustrator

  • Fireworks

  • InDesign

  • Visio

  • ۳D Studio MAX
     

 

تحصیلات لازم برای ورود به شغل گرافیست

 

برای ورود به شغل گرافیست علاقه مندان باید در کنار ویژگی های شخصی، دانش و تخصص لازم را کسب کنند. برخی از گرافیست ها به صورت تجربی وارد این کار شده اند. یعنی با دیدن دوره های آموزشی مرتبط در آموزشگاه های آزاد، طراحی گرافیکی را شروع کرده اند که برخی از آنها نیز به دلیل علاقه و پشتکار زیاد خود موفق هستند.

 

دانش آموزان علاقه مند می توانند پس از مقطع راهنمایی وارد هنرستان در رشته گرافیک شده و در صورت تمایل در دانشگاه آن را ادامه دهند.

 

در دانشگاه های مختلف کشور در گروه هنر رشته گرافیک (یا ارتباط تصویری) در مقطع کارشناسی و ارشد وجود دارد که علاقه مندان به گرافیک می توانند وارد این رشته ها شده و آموزش رسمی ببینند.
 
البته ذکر این نکته قابل تامل است که تجربه در کار گرافیک بسیار نقش مهمی را ایفا می کند. دانشجویان رشته گرافیک باید سعی کنند در حین تحصیل هم با انجام کارها و پروژه هایی توان و تجربه خود را افزایش دهند.
 

 

شخصیت شناسی گرافیست

 

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

شخصیت شناسی گرافیست بر اساس تست MBTI

 

INFJ    این تیپ شخصیتی در خلق آثار منحصر به فرد با کمک خلاقیت و ایده های خود توانا است. او با هنر می تواند خود را ابراز و اغلب بر دیگران تاثیر بگذارد. کار به صورت مستقل و داشتن کنترل روی آن، از موارد مهم برای این تیپ شخصیتی می باشد.

 

ENFP  این تیپ شخصیتی از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می برند به خصوص اگر با دیگران در ارتباط باشند. هر چه شرایط و محیط کار منعطف تر باشد، برای آنها مطلوبتر است. آنها به تنهایی و مستقل هم به خوبی می توانند کار کنند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.

 

INFP  این تیپ شخصیتی دوست دارد خود و نظراتش را به شکلی خلاقانه ابراز کند و در کار خود آزادی فردی و انعطاف پذیری داشته باشد. بسیاری از INFP ها خود را هنرمند می دانند حتی اگر از این راه امرار معاش نکنند. برخی از آنها معتقدند هنرمندی ویژگی است که در وجود آنها است.

 

INTJ این تیپ شخصیتی از کارهای خلاق و بکر لذت می برد و از شم خود در خلق آثار خود استفاده می کند.

 

INTP این تیپ شخصیتی از کار خلاق لذت برده و دوست دارد با اشخاص مختلف با زمینه های متفاوت کار کند. او معمولا کار به تنهایی را دوست دارد و ترجیح می دهد با گروه های کوچک که دارای ذوق و استعداد خوب هستند، کار کند.

ISFP این تیپ شخصیتی کار با دست و استفاده از حواس پنجگانه خود در کار را دوست دارد. او به کارهای منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه دارد.

 

 

آینده شغلی، بازارکار و  وضعیت استخدام گرافیست

 

 استخدام گرافیست در برخی سازمان ها از جمله صدا و سیما و وزارت ارشاد، شرکت های تبلیغاتی، چاپخانه ها، مراکز آموزشی و بسیاری از شرکت های بزرگ ،که واحد بازاریابی و فروش دارند، امکان پذیر است. از آنجا که کسب تجربه برای موفق شدن در این شغل بسیار مهم است، گاهی نیاز است گرافیست برای کسب تجربه کاری بیشتر، محل کار خود را عوض کند.

 

امکان کار به صورت مستقل و پروژه ای برای گرافیست به میزان زیادی فراهم است. بسیاری از گرافیست ها با گرفتن سفارش از مشتری، در زمان تعیین شده کار را آماده و به مشتری تحویل می دهند.

 

از میزان استخدام گرافیست و وضعیت بازارکارش در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نمی باشد. اما با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی و تبلیغات و توجه ویژه همه سازمان ها و شرکت ها به آن و از طرف دیگر رشد حوزه تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب، صفحه آرایی مجلات و روزنامه هاو …، پیش بینی می شود بازارکار مناسبی در سال های آینده پیش روی گرافیست های توانمند باشد.

 

با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ التجصیلان رشته گرافیک، بدیهی است رقابت در این بخش بسیار زیاد است و افراد توانمند و قوی، پیروز این میدان خواهند بود.

 

 

وضعیت استخدام گرافیست در برخی کشورهای جهان

 

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام گرافیست بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در آمریکا، ۱۳ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا میزان استخدام گرافیست در بازه زمانی ۵ سال گذشته در مقایسه با متوسط همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۱۱.۶ درصد رشد کرده و برای سال های آتی نیز رشد بسیار زیادی پیش بینی شده است.

 

 

میزان درآمد گرافیست در برخی کشورهای جهان

 

آمریکا –  متوسط درآمد سالانه در سال ۲۰۱۰ برای گرافیست ها، ۴۳.۵۰۰ دلار (متوسط درآمد همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۴۴,۱۰۰ دلار بوده است.

استرالیا- متوسط درآمد سالانه گرافیست ۴۸.۰۰۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه گرافیست برای افراد تاره کار حدود ۲۳.۰۰۰دلار، برای افراد باتجربه بین ۲۹.۰۰۰ تا ۴۵.۵۰۰ دلار و برای گرافیست های ارشد بیش از ۷۵.۰۰۰ دلار می باشد.