راننده تاکسی

 

درآمد راننده تاکسی !

 

شما درباره درآمد اننده تاکسی در تهران چه تصوری دارید؟ به نظر شما دخل و خرج رانندگان تاکسی با هم می خواند؟ یا این که آنها از سر ناچاری در این شغل مانده اند؟ نحوه ورود به این شغل در تهران چگونه است؟ این مقاله در صدد ارایه پاسخی به این پرسشهاست.

 

 

از سر سادگی یا ناچاری …

 

در میان مشاغل خویش فرما، راننده تاکسی شهرت ویژه ای دارد. شاید به این دلیل که برای خیلی ها آسانتر از آنچه که هست به نظر می رسد یا شاید هم به این دلیل که برای خیلی دیگر که حال و حوصله گشتن به دنبال فرصت های شغلی و آگهی های استخدامی و یا امیدواری برای موفقیت در آن را ندارند، از سر ناچاری تبدیل به اولین گزینه می شود.

 

 

شغلی سخت و طاقت فرسا 

 

البته راننده تاکسی بودن کار هر کسی نیست. صحبت از رانندگی مداوم در خیابانهای پرترافیک شهر است و مواجه شدن با هزار و یک مشکل. مشکلاتی مثل  تصادفاتی که شما در آن تقصیری ندارید، کار کردن در آلودگی هوا و آلودگی صوتی، تحمل روزهای سرد زمستان و داغ تابستان، سر و کله زدن با انواع انسانها (افرادی که شما بعضی از آنها را حتی برای یک دقیقه هم تحمل نخواهید کرد)،  مشکلات مربوط به پول خرد، استهلاک سرمایه (خودرو)، روزمزد بودن ( به محض نرفتن سر کار درآمدی هم در کار نخواهد بود) و…

 

 

حداقل های لازم برای راننده تاکسی شدن !

 

طبیعتاً این مشکلات در کلانشهرها به مراتب بیشتر است اما بسیاری از این موارد هم بین همه رانندگان تاکسی در شهرهای مختلف مشترک است. از آنجا که این شغل طرفداران خاص خود را دارد و خیلی ها دنبال ورود به این شغلند بنابراین داشتن اطلاعاتی از دخل و خرج راننده تاکسی برای علاقه مندان مفید خواهد بود. البته به زودی در مقاله دیگری راجع به شرایط و مراحل تاکسیران شدن با شما صحبت خواهیم کرد اما اینجا اجمالاً همینقدر بدانید که برای اینکه یک تاکسیران شوید باید از شرایطی مثلاً شرط سنی، گواهینامه خودروهای عمومی، تاهل، مدرک تحصیلی و… برخوردار باشید، یا اینکه اطلاع داشته باشید افراد بازنشسته و افراد دو‌شغله نمی‌توانند وارد این سیستم شوند و….

به گزارش اقتصاد نیوز، با توجه به اینکه در شهری مثل تهران ظرفیت تاکسی‌ها تکمیل شده است، افرادی که برای تاکسیران‌ شدن در تلاشند و دارای شرایط لازم هستند، می‌توانند یک فروشنده تاکسی پیدا کنند و از آنها خودروی مورد نیاز خود را بخرند. البته این در حالی است که در بسیاری از استان‌ها هنوز ظرفیت بالایی برای ورود تاکسی‌های جدید به خطوط مختلف وجود دارد.

تاکسی‌ها به صورت‌ گردشی، خطی، تلفنی یا بی‌سیم، تاکسی‌های دفاتر خاص (راه آهن، ترمینال و فرودگاه) و ویژه (مختص مراکز خاص) در شهرها موجودند و به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

 

خطی، بی سیم یا گردشی

 

خودروهای گردشی در همه جای شهر می‌توانند رفت و آمد داشته باشند و در هر مسیری می‌توانند مسافر سوار کنند در صورتی ‌که تاکسی‌های خطی فقط در مسیرهای خاصی که روی شیشه جلو ماشین ثبت شده است می‌توانند خدمات‌دهی کنند.امااین خودروها نمی‌توانند برای انجام سرویس به خارج از شهر بروند، در حالی که تاکسی‌های بی‌سیم علاوه بر مسیرهای درون شهر می‌توانند به سرویس‌های برون‌شهری هم بپردازند.

برخی از رانندگان تاکسی به دلیل بیماری و بالا رفتن سن، از این شغل صرف نظر می‌کنند به همین دلیل می‌توانند با اعلام به سازمان تاکسیرانی و مطرح کردن این شرایط و تعیین فرد باصلاحیت از سازمان تاکسیرانی مجوز گرفته و تاکسی خود را به فردی قابل اعتماد برای کار واگذار کنند و آن را اجاره ‌دهند. در غیر این‌صورت اجاره دادن تاکسی غیرقانونی بوده و واحدهای گشت درصورت مواجه شدن با افرادی که بدون مجوز روی تاکسی شخص دیگری کار می‌کنند، به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کنند.