بینایی سنج

 

آشنایی با شغل بینایی سنج

 

بینایی‌سنجی یا اپتومتری‏ آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسی‌های مناسب یا دیگر وسایل کمک‌کننده به بینایی یا تمرین‌های چشمی برای جبران کاستی‌های دید است .

 

کار بینایی سنج ، بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد با کمک ابزارها و دستگاه های تخصصی است. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی مراجعان، از طریق تجویز وسایل کمک بینایی مانند عینک ،‌ لنزهای تماسی و انجام یکسری تمرینات و ورزش های چشمی و دادن توصیه ها و دستورات بهداشتی لازم به کارایی بیشتر سیستم بینایی آنها کمک می نماید.

 

علاوه بر این بینایی سنج معاینات دقیقی از چشم انجام داده و در صورت وجود هر گونه اختلال یا بیماری که نیازمند درمان طبی باشد، بیماران را به سایر پزشکان ارجاع می نماید .بینایی سنج معمولا وسایلی از جمله عینک و لنزهای طبی را که تجویز می کند نیز ساخته و به فروش می رساند.

 

بینایی سنج باید توان ارتباطی مناسبی داشته باشد. او باید بتواند با مراجعان خود به خصوص کودکان با آرامش و صبر و حوصله زیاد برخورد کند.

 

 

ساعت کار و محل کار بینایی سنج

 

ساعت کار بینایی سنج متنوع بوده و بسته به محل کار بینایی سنج (بیمارستان ها، کلینیک ها و یا دفتر کار شخصی) می تواند متفاوت باشد. اگر تنها در دفتر کار شخصی خود (مطب) فعالیت کند، تعیین میزان ساعت کاری بر عهده خودش می باشد.

 

 

وظایف بینایی سنج

 

  • بررسی نارسایی های بینایی مراجعان

  • اندازه گیری میدان بینایی

  • انجام آزمایش های تشخیصی برخی از بیماری های چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه و … و ارجاع بیماران به متخصص مربوطه

  • انجام آزمایش های ویژه از جمله سونوگرافی چشم یا مکان نگاری (توپوگرافی)

  • تشخیص اختلالات حرکتی چشم مانند لوچی و ارائه تمرینات لازم برای درمان غیرجراحی آنها

  • ارائه تمرینات ویژه و ورزش های ارتوپتیک جهت بهبود بینایی

  • ارزیابی بینایی از نظر تشخیص رنگ، بعد و …

  • بینایی درمانی به روش های غیردارویی

  • استفاده از وسایل کمک بینایی برای درمان افراد کم بینا

  • بررسی، تعیین نمره و تجویز عینک یا لنز طبی

  • ساخت و فروش عینک های طبی

 

 

شخصیت شناسی بینایی سنج

 

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. 
 
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 
 
 

شخصیت شناسی بینایی سنج بر اساس تست  MBTI 

 

ISTJ  این تیپ شخصیتی به نگرانی های بیماران توجه خاص داشته، خوب گوش کرده و توصیه های حساب شده می کند. او از محیط های کاری منظم استقبال کرده و به خوبی به مسئولیت های خود عمل می کند.

 

ESFJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با دیگران مستقیما در ارتباط باشد، به آنها کمک کرده و از مشکلات و دردهایشان بکاهد. او می تواند رابطه خوبی با بیماران و همکاران خود ایجاد کند.

 

ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد و به آنها کمک کند. او از اینکه زندگی را برای دیگران آسان تر و رضایت بخش تر کند، لذت می برد.

 

ISFP این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران کمک کرده و مشکلات آنها رفع کند. بنابراین به مشاغل حوزه پزشکی به خصوص مشاغلی که مستقیما با بیمار سر و کار دارد، علاقه دارد.