نقش برجسته گل گل

  • ملکشاهی- ‎ ۸ کیلومتری ملکشاهی، روستای گل گل
نقش برجسته گل گل ملکشاهی


کتیبه یا سنگ نوشته گل گل ۶۵۰ سال قبل از میلاد مسیح به زبان آشوری و با خط میخی در ایلام حکاکی شده است که هنوز هم سالم و دیدنیه. کتیبه گل گل یکی از مهم ترین آثار تاریخی استان ایلام است که در ۸ کیلومتری شهر ملکشاهی و بر دیوار شرقی تنگه ی کوچکی که روستای گل گل در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ایلام در دهانه آن استقرار یافته، در ارتفاع حدود ۳ متری از زمین قرار دارد و یادگاری از حمله و تصرف این منطقه توسط سلسله آشوری در هزاره های قبل از میلاد است.

شکل عمومی کتیبه یک مستطیل به ابعاد ۱۳۵×۹۰ سانتی متر است که در وسط آن نقش نیم رخ و تمام قد پادشاه آشوری به صورت برجسته قرار دارد که کلاهی مخروطی و ردایی بلند تا روی پاها بر تن دارد و شمشیری به نشانه قدرت، در دست دارد. در پشت سر این شخص تصویری از هلال ماه دیده می شود که به حمایت از پادشاه آشوری برخاسته و به او کمک نمودند تا در جنگ پیروز شده و قلمروی کاسی ها را فتح نمایند.این سنگ نوشته آشوری در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط آقای واندنبرگ ترجمه شده است
برای دیدن این نقش برجسته باید اول به روستای گل گل ملکشاهی بروید،البته دسترسی مشکل، باعث شده این حکاکی بین صخره ها و کوه های ایلام گم شود.


گردشگری ایلام