کلیسای مریم مقدس (س)

  • تهران- خیابان جمهوری اسلامی؛ خیابان میزا کوچک خان جنگلی
کلیسای مریم مقدس (س) تهران

کلیسا مریم مقدس در سال 1324 ش (1945م) با هزینه شخصی فردی خیر بنام رومان عیسی یان در تهران بنا گردیده و معمار آن نیکلای مارکف بوده است. این کلیسا اولین کلیسای جامع ارامنه تهران بین سالهای 1324 ش (1945 م) تا 1349 ش (1970 م) بوده و بناهای مربوط به دفاتر اداری خلیفه گری ارامنه تهران و محل سکونت اسقف اعظم نیز در محدوده آن قرار داشته است.
پلان کلیسا چه از خارج و چه از داخل صلیبی شکل بوده با محرابی در سمت مشرق آن میباشد. محراب کلیسا دارای سه پنجره بوده و در دو سمت محراب اطاقهای کوچکی به صورت قرینه قراردارد که درب آنها به درون نمازخانه اصلی باز میشود. بنا دارای گنبد کوچکی بر بالای مرکز نمازخانه همراه با نورگیرهای متعدد است.
در سطح خارجی بنا و در قسمت بالای پنچره ها و حاشیه انتهایی قسمت فوقانی دیوارها حجاریهای زیبایی صورت گرفته است. همچنین در قسمت بالایی دیوارها و در چهار سمت کلیسا حجاری صلیب قرار داده شده و در بالای سردر اصلی سنگ نوشته ای در ارتباط با بنای کلیسا و نام سازنده آن نصب شده است. برروی دیوارهای خارجی بنا ستون نماهایی که تشکیل قابهای بلندی را داده اند قرار داده شده است. در محوطه کلیسا مقبره های دو شخصیت نامی هوانس ماسحیان و یپرم خان قرار دارد

اماکن مذهبی تهران