قلعه گندیمان

  • مشگين- بخش مرادلو - جاده مشگین شهر به مغان ـ پس از روستای سیدلر ـ فرعی روستای کنده ـ روستای گیله دره
فاصله از مرکز شهر : 80 کیلومتر
امکانات : فاقد امکانات

گندیمان (با تلفظ های گندیمن، گن دومان، گلدی مان، گیل دیمان) نام منطقه ای است بکر و زیبا در بخش مرادلوی مشگین شهر در استان اردبیل. این منطقه که به دلیل وجود گونه های مختلف گیاهی و حیوانی یکی از مهمترین و بزرگترین زیستگاههای استان و حتی کشور به شمار می رود یک منطقه حفاظت شده می باشد که به عنوان منطقه شکار ممنوع در نظر گرفته شده است. این طبیعت بکر در ۸۰ کیلومتری شمال مشگین شهر و در غرب جاده ارتباطی مشگین شهر - مغان واقع شده است و مساحت آن حدود ۳۰ هزار هکتار می باشد.

قلعه گندیمان که در نزدیکی روستای گیله درق (گیله دره یا کله درق) و در فاصله حدوداً ۵ کیلومتری آن واقع شده است بر روی تپه ای صخره ای در بالای کوه گندیمان قرار گرفته که دستیابی به آن بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. متاسفانه بقایای چندانی از دیواره ها یا نشانه های ظاهری قلعه باقی نمانده و تنها صخره های بزرگ هستند که خودنمایی می کنند. اما اخیرا نشانه هایی از آثار تاریخی قدیمی از جمله نشانه های یک بنای قبل از صفویان، قبور ما قبل اسلام و موارد ساروج مالی شده نزدیک به نوک کوه گندیمان و چند غارسنگی لوله ای شکل مربوط به عصر ماقبل تاریخ در نزدیکی قله یافت شده است. شایع است که مادر شاه طهماسب هم مدتی در این منطقه ساکن بوده است.

منطقه بکر گندیمان دارای پوشش گیاهی و جنگلی منحصر به فرد و در برخی مناطق بسیار متراکم، از جمله درختان زرشک، زلزالک، گردو و … می باشد. ضمن اینکه این منطقه به عنوان زیستگاهی برای انواع وحوش و پرندگان از جمله خرس، گرگ، روباه، گراز و … می باشد.