دریاچه مارمیشو

  • ارومیه- ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه
دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان‌غربی قرار دارد و برای رفتن به آنجا باید از روستاهای پسان، بانی و هلانی در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه رد شد. مارمیشو در ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی واقع شده و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه است. این دریاچه، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی این استان است که با چشم‌اندازی زیبا مکانی مناسب برای استراحت و آرامش است. سرمنشأ آب این رودخانه نازلوچای است که از کوه‌های بایبون و ستاره لوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تنگه‌ای بسیار سرسبز و دیدنی می‌رسد و علت ایجاد آن، ریزش قسمتی از کوه و ایجاد سدی طبیعی بوده است که از آنجایی‌که در حدود سال‌های ۱۲۰۰ هجری شمسی ساکنان قبلی مارمیشو مسیحیان بودند، این دریاچه نام خود را از رهبر این مسیحیان یعنی بنیامین مارشیمون گرفته است. مساحت دریاچه مارمیشو ۵ هکتار است. درختان صنوبر، بلوط و گردو از جمله پوشش گیاهی اطراف دریاچه هستند. دریاچه‌ با عمق ۵۰ تا ۶۰ متری دارای قزل‌آلاهای بومی‌ بوده و محل مناسبی برای ماهیگیری است.
مارمیشو بر اثر زمین‌لرزه و سد کوه در مسیر آب‌های مرزی ایران و ترکیه بوجود آمده‌است. در سال‌های اخیر به دلیل جاری شدن سیل و پر شدن دریاچه با شن و ماسه سیلاب، عمق و مساحت این دریاچه به شدت کم شده‌است. از دیگر عوامل تخریب فرسایشی دریاچه می‌توان به بی‌توجهی مسئولین اشاره کرد. نام دریاچه از مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده‌است.
دریاچه مارمیشو ، باعث ایجاد منطقه ای سرسبز در اطراف خود شده است. گونه‌های درختی فراونی مانند بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز،صنوبر و انواع درختچه‌های دیگر به وفور یافت می‌شوند و حدود شصت درصد از این درختان درخت بلوط می‌باشند که نمایی بسیار زیبا را تشکیل داده‌اند. همچنین گیاهانی چون ریواس،کنگر ،خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و انواع سبزی های کوهی در دامنه های اطراف یافت می‌شود.
اگر بخواهیم این منطقه را از لحاظ گونه‌های حیوانی بررسی کنیم، انواع کبک،خرگوش،گراز،خرس،وحتی گرگ در این منطقه وجود دارد. اما متاسفانه امروزه با شکار و کشتار بی رویه انسان بسیاری از این گونه های حیوانی در حال نابود شدن هستند. همچنین به دلیل اینکه این دریاچه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، طبیعتا تنها در ماه های گرم سال می تواند به عنوان استراحتگاه مورد استفاده قرار گیرد. رودخانه در فصل گرما کم عمق بوده و با احتیاط می توان از برخی نقاط آن گذشت و از مناطق بکر و دیدنی آن بیشتر استفاده نمود، هر چند این کار چندان خالی از خطر هم نخواهد بود.