بقعه دانای علی

  • رشت- خیابان آیت الله طالقانی (بیستون)، نرسیده به سه راه رجایی (رشتیان)
بقعه دانای علی در رشت

بقعه دانای علی آرامگاه عارفی وارسته و مردمی در قرن سیزدهم هجری قمری است که مردم شهر اعتقاد زیادی به وی دارند. این بقعه در میانه خیابان آیت الله طالقانی (بیستون) نرسیده به سه راه رجایی (رشتیان) در محله جهان سرا واقع است. ایشان در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در خانواده‌ ای مذهبی در روستای سیاه‌ اسطلخ در حومه رشت به دنیا آمد و در روایات آمده که وی عارفی وارسته و مردی متقی و پرهیزگار بوده که به مقام «ابدالی» رسیده بود که در عرفان به معنای انسان کامل است و به همین دلیل لقب دانا که مترادف «انسان کامل» است را به خود اختصاص داد.

پیران قوم و محله می گویند این بقعه از آن پیری دانا و مومنی پرهیزگار است که به مقام طی‌ الارض رسیده و نمازهای روزانه خود را در مکه معظمه می‌خواند و همین نکته علاوه بر دانش بالای این فرد در زمان خود او را متمایز از دیگران کرده بود. در روایات آمده است هنگامی که راز فارغ از زمان و مکان بودن او توسط دیگر افراد کشف شد دانای علی برای همیشه ناپدید شد و برخی نیز فوت او را به همین واقعه نسبت می‌دهند.

مردم شهر رشت عقیده خالصانه‌ ای نسبت به این مکان مذهبی دارند به طوری که در بسیاری مواقع با واسطه قرار دادن دانای علی و نیز اهدای نذورات خود حاجاتشان را طلب می‌کنند و به هنگام ازدواج با خودرو به دور این بقعه می‌چرخند و بقعه دانای علی امروزه به میعادگاه زائران بسیار زیادی از سراسر کشور به ویژه در ماه‌های محرم و صفر تبدیل شده است.

این بقعه کوچک دارای گنبد کاشی کاری می باشد که طرح گنبد از کلاه درویشی و به تقلید از گنبد شیخ زاهد گیلانی در حومه لاهیجان ساخته شده است.