مسجد جامع قلابر ایجرود

  • ايجرود- جاده زنجان - بیجار، روستای قلابر
مسجد جامع قلابر ایجرود
مسجد جامع قلابر (گلابر) ایجرود در روستای قلابر در ۵۲ کیلومتری سمت جنوبی زنجان واقع است. در این روستا، آثاری از قلعه زیبایی در بالای کوه مشرف بر روستا دیده می شود. در دامنه غربی این ارتفاعات، تل تاریخی مسجد جامع قلابر واقع گردیده که مورد حفاری قرار گرفته و مجموعه بسیار ارزشمندی از دل خاک نمایان شده است. این مجموعه از یک مسجد و یک خانقاه که احتمالا بقعه نیز می تواند باشد، تشکیل شده است.

نقشه مسجد، مربع نسبتا کوچکی است که دورتادور آن تا ارتفاع ۱٫۵ متری، از سنگ نوع تراورتن نامرغوب ساخته شده و در منتهی الیه آن، کتیبه ای به خط متمایل به نسخ در دور تا دور مسجد حکاکی شده است. محراب مسجد تماما از سنگ سفید ساخته شده و بر آن، اسماء جلاله و اسامی ائمه اطهار و نام حضرت فاطمه (ع) همراه با نقوش اسلیمی حکاکی شده است.

در حفاری، هیچ اثری که خاکی از نوع سقف مسجد باشد، پدیدار نگردیده؛ اما لاشه سنگ های اطراف بنا و قراین موجود و مقایسه بنا با بناهای همردیف آن چنین می نماید که سقف ابتدایی مسجد، گنبد مدوری بوده که به لحاظ عدم انسجام سنگ ها فرو ریخته و در دوره های بعدی، سقف آن با تیر و تخته پوشیده شده است. این بنا بعد از بازسازی، اکنون مورد استفاده اهالی است. در سمت شمالی مسجد، آثار و بقایای ساختمانی مشهود است که احتمالا آرامگاه شیوخ بوده و به علت عدم کشف سنگ قبری شخصیت صاحب آرامگاه نامعلوم است. این آرامگاه، بس از بازسازی هم اکنون به عنوان مسجد قسمت زنانه مورد استفاده اهالی است. بنای اولیه مسجد احتمالا مربوط به دوره سلجوقی است.