امامزاده پیر عمر سنندج

  • سنندج- سنندج، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان انقلاب
معرفی امامزاده پیر عمر سنندج

امامزاده پیر عمر که مرقد مطهر ایشان در شهر سنندج در استان کردستان در خیابان امام خمینی واقع شده است، طبق روایات فرزند بلافاصل حضرت علی (ع) بوده اند و اهل سنت و شیعیان برای ایشان ارزش بالایی قائل هستند.

نام ایشان را (سید عبد الصمد) ذکر نموده اند که چون در بلاد اهل تسنن درگذشت، او را پیر عمری ها (پیر عمر) خوانده اند.

مرقد امامزاده پیر عمر که در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است شامل مقبره، مسجد، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده‌ های مشاهیر و بزرگان سنندجی است. بنای اصلی مقبره امامزاده پیر عمر در زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ هجری قمری ساخته شد و «محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد امامزاده پیر عمر را آیینه کاری کرد.

بنای امامزاده پیر عمر دارای ساختمانی است که از سه فضای گنبد دار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد استفاده می شود. از جمله عناصر تزئینی مرقد امامزاده پیر عمر سنندج می‌ توان به تزیینات آجری، گچ بری، آیینه کاری و اروسی های زیبا و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد اشاره کرد.

حیاط بزرگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده است که عمدتا متعلق به آرامگاه‌ های اهالی سرشناس شهر سنندج است. ورودی بنا در قسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ ای داده و توسط سنگ مرمر تزیین شده است. کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است. طاقچه‌ ها و پنجره‌ های متعدد در حرم امامزاده پیر عمر و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌ شدند.

در گذشته در کنار گنبد و بارگاه امامزاده پیر عمر، مدرسه کوچکی بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ هجری، میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند.

مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می کنند.

بنایی که مرقد مطهر امامزاده را در خود جای داده است به شماره ۲۶۱۵ در فهرست آثار تاریخی و ملی کشورمان ثبت شده است