آرامگاه حضرت حجی همدان

  • همدان- ابتدای بازار فلسطین، راسته پیغمبر، مسجد پیغمبر
آرامگاه حضرت حجی همدان

آرامگاه حضرت حجی (ع) همدان از پیامبران بنی اسرائیل است که مقبره وی در مسجد پیغمبر شهر همدان واقع در در ابتدای بازار فلسطین، راسته پیغمبر قرار گرفته است

حضرت حجی (ع) که به حگی نیز معروف است قبل از زکریای اول، بعد از مدخای در عهد داریوش دوم و ۶۷۵ سال قبل از حضرت عیسی (ع) به نبوت مبعوث گردید و کتاب نبوت آن حضرت مشتمل بر دو فصل است. آنچه از تاریخ بر می‌ آید و یهود هم بر آن باورند این است که این پیامبر و مردخای در زمان بخت‌ النصر به اسیری به ایران آمده و در شهرستان همدان در گذشته و دفن شده‌ اند. مقبره این پیغمبر در مسجدی به همین نام در ضلع غربی بازار همدان، روبروی کاروانسرای قلمدانی، زیارتگاه دوستداران انبیاء الهی است.

اگر چه از تاریخ مسجد اطلاع دقیقی در دست نیست اما شواهد از تجدید بنای آن در دوره قاجار خبر می‌ دهند. مسجد دارای یک در ورودی اصلی و شبستان با سقف های چهار طاقی گهواره‌ ای و قوسهای ۵ و ۷ و شاخ بزی و کمانی است. در ضلع جنوبی فضای داخلی مسجد که آن را امامزاده می‌ نامند علاوه بر مقبره حضرت حجی، ۲ سنگ قبر دیگر وجود دارد که یکی متعلق به سید موسی حسینی بانی مسجد و دیگری متعلق به میرزا محمد بن میرزا عبداله عموی بزرگوار آیت ا… تاللهی است که وی نیز دارای تالیفات و آثاری است. این بنا سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. شایان ذکر است به گفته هیات امنای مسجد، رهبر معظم انقلاب در سفر سال گذشته خود به همدان به زیارت این پیامبر الهی رفتند و از مسجد نیز بازدید کردند. همچنین آیت‌ ا… ری شهری نماینده رهبر انقلاب امسال از این محل دیدن کرد و این در حالی است که هیات امنا از بی‌ توجهی مسئولان استان به خصوص سازمان میراث فرهنگی به این مکان مقدس، با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه کرده‌اند و علی ‌رغم ارجاع دفتر ایشان به وزیر اقتصاد و دارایی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.