امامزاده محمد و ابراهیم در ارومیه

  • ارومیه- ابتدای جاده ارومیه به مهاباد، جاده روستای امامزاده
امامزاده محمد و ابراهیم در ارومیه

آرامگاه امامزاده محمد و ابراهیم بنایی تاریخی مربوط به دوره صفویه است که در ۱۰ کیلومتری شرق شهر ارومیه و در روستایی به نام امامزاده قرار دارد و یکی از مکان‌ های تاریخی و زیارتی مهم این منطقه محسوب می شود. این امامزادگان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند.

این مقبره دارای فرم مستطیل با یک گنبد مرکزی که مانند چهار طاقی‌ های دوره ساسانی دارای چهار جزر قوس دار است و به وسیله گوشواره‌ هایی اتاق مربع را به هشت ضلع تبدیل نموده‌ اند که در محل تقسیم مربع به هشت ضلع دارای رسمی بندی‌ های زیبای آجری هستند. در هر ضلع از مقبره یک ورودی با قوس جناقی دیده می‌ شود و در طرفین آن پنجره‌ هایی با قوس هلالی وجود دارد.

نمای داخلی مقبره از نظر تقسیم بندی و ترکیبات معماری چشم گیر و خوش تناسب می‌ باشد و آزاره داخلی تا ارتفاع یک و نیم متری با کاشی‌ های جدید آبی رنگ پوشش داده شده است. به طوری که می گویند این کاشی‌ ها به جای کاشی‌ های هفت رنگ قدیمی نصب شده است.

رواق و گنبد و ایوان این امامزاده به‌ دست مرحوم حبیب الله بیگلربیگی پایان یافته و بعدها نیز مرحوم حاجی غفار افشار به تکمیل بعضی از نواقصات آن همت گماشت و پاشاخان اردوبادی (آزادی) درب این امامزاده شریف را به هزینه شخصی خود تهیه نمود.

یک غلام گردشی در اطراف جزرهای مذکور با گنبدهای کوچک که دارای آجرکاری لوزی شکل هستند سالن را دور می زند. جبهه خارجی نیز در بخش شرقی دارای دو نیم ستون تزئینی مانند مسجد مناره ارومیه می‌ باشد که فواصل بین آجرهای آن با خشت‌ های سبز رنگ به‌ صورت پیچ تزئین شده است.

مصالح به کار رفته در بنای مقبره از سنگ آزاره تا یک متر و آجر است نمای خارجی آن طاق نما و آجر کاری زیبایی دارد. مقبره دارای ضریح زیبا و آب طلا کاری شده است نمای داخلی مقبره نیز از نظر تقسیم بندی و ترکیبات معماری چشم گیر و خوش تناسب است.

امامزاده محمد و ابراهیم ارومیه در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۵۶۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.