بقعه پیرمراد اراک

  • اراك- شرق روستای مشهد میقان به فاصله ۱۴ کیلومتر از شمال شرقی
بقعه پیرمراد اراک

بقعه متبرکه منسوب به پیرمراد در استان مرکزی، در روستای مراد آباد واقع شده که در شرق روستای مشهد میقان به فاصله ۱۴ کیلومتر از شمال شرقی شهر اراک قرار دارد.

این برج و گنبد آجری بسیار زیبا که از دوره سلجوقیان به جا مانده، بر اساس برخی روایت ها، متعلق به پیرمراد است. در این روایت ها چنین آمده است که پیرمردی در این روستا زندگی می کرده و شاپور ذوالاکتاف ساسانی در هنگام عبور به قصد جنگ از پیرمرد سوالی می کند و پیر به او نوید می دهد که در این جنگ پیروز خواهد شد. شاپور پس از پیروزی و بازگشت، در جستجوی پیرمرد بود که خبر آوردند وی درگذشته است و شاپور فرمان داد آرامگاهی بسیار ارزشمند برای وی ساخته شود. در دوره حکومت سلجوقیان دوباره بقعه ای جدید که امروزه وجود دارد بنا شده است.

طرح بیرونى بنای بقعه پیرمراد به شکل کثیر‌ الاضلاع منتظم است که بر هر ضلع آن طاق‌ نمایى و بر فراز آن ها گنبدى از نوع دوپوش وجود دارد. زمینه طاق نماها با خط بنایى به شیوه گره‌ چینى با آجر تزیین شده است. این بنا که در دوره سلجوقیان ساخته شده از یک پایه ۱۲ ضلعی به ارتفاع حدود ۱۴ متر و گنبدی آجری به ارتفاع حدود ۵ متر که بر روی آن قرار گرفته، تشکیل شده است. از داخل بنا راه پله‌ ای به پشت‌ بام وجود دارد که برای موارد خاص استفاده شده است. تمامی این بنا از آجر چهار‌گوش، گچ و ساروج ساخته شده است.

در مرکز بقعه و در زیر گنبد دوپوش، دو عدد سنگ قبر کوچک و بزرگ با اشکال ویژه و خط کوفی بر روی مقبره مربع شکل نصب گردیده است. ارتفاع مقربه از کف بقعه حدود یک متر می‌ باشد.

این بقعه در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۶۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.