آرامگاه بی بی زینب خاتون

  • اراك- بخش مرکزی شهرستان فراهان
آرامگاه بی بی زینب خاتون اراک

امامزاده زینب خاتون(س) در بخش مرکزی شهرستان فراهان، دهستان فرمهین، روستای آهنگران واقع شده است.
روستای آهنگران
آهنگران، نام دهی از دهستان فرمهین بخش فراهان شهرستان تفرش در استان مرکزی است با ۱۲۰ خانوار، که جمعیت آن حدوداً ۴۰۰ الی۴۵۰ نفر می‌باشد. وجود بقاع متبرکه امامزاده شاه زینب خاتون (ع) و امامزاده شاهزاده ‌عبدالله (ع) نیز به این روستا قداست خاصی بخشیده است. روستای آهنگران با توصیفاتی که گذشت، تقریباً روستایی کوچک است ولی در طول تاریخ مردانی بزرگ و نام آور از این روستا برخاسته‌اند.

آرامگاه زینب خاتون
زمان ساخت بنای این امام زاده به دوره صفوی و بعضی از قسمت ها به دوره قاجاریه می رسد.این بنا دارای گنبد دو پوشش است که پوشش دوم گنبد متعلق به دوره معاصر است مصالح اصلی قسمت تاریخی اتاق آرامگاه(گل، خشت و آجر) تشکیل می دهد. که پوشش روی قوس اصلی از نوع رک ترک چین است که در نمای بیرونی گنبد آن از آجر لعابدار استفاده شده است.

امامزاده زینب خاتون(س) از فرزندان امام موسى‌کاظم(ع) است که جزء کاروان ۷۲تن ساروق بوده و در این مکان به شهادت رسیده و امروز زیارتگاه مردم منطقه و مسافران است.

بناى بقعه متبرک امامزاده در حدود ۲۰سال پیش با حفظ شکل قدیم آن تعمیر شده و تنها گنبد آن جدید ساخته شده که برروى یک قطعه کاشى به رنگ لاجوردى بر زمینه سفید، تاریخ اتمام بناى گنبد قدیم نوشته شده که مطابق با حکومت شاه عبّاس دوّم صفوى ۱۰۵۲-۱۰۷۷ قمری است.

فضاى داخلى بقعه، به شکل دایره بوده که در وسط آن، صندوقى چوبى با تزیینات مشبک قرار دارد که قسمت‌هایى از آن آسیب دیده و بر روى حرم، گنبد مخروطى ساقه‌دارى تعبیه شده که به صورت دو پوش است و از داخل، شکل عرقچینى را به خود گرفته و ساقه گنبد، داراى تزیینات آجرى با کاشى فیروزه‏اى و سفید است و نماى خود گنبد نیز با کاشى فیروزه‏اى پوشش یافته است.

شبستانى در بخش جنوبی به این بقعه متبرکه اضافه شده و این بقعه، داراى مسجد و حسینیه جداگانه‌‏اى است و صحن وسیعى آن را در بر گرفته که به صورت گورستان عمومى از آن استفاده مى‌‏شود.

سایر اماکن مذهبی ایران :

حرم حضرت معصومه (س) در قم امامزاده اسحاق (نور) گرگان امامزاده یحیی همدان