امامزاده ابراهیم بابلسر

  • بابلسر- گورستان عمومی شهر بابلسر
امامزاده ابراهیم بابلسر

بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم که در گورستان عمومی شهر بابلسر، در استان مازندران واقع شده به دلیل سابقه تاریخی و ارزش مذهبی آن همه روزه میزبان زائران محلی و گردشگران است. این بنا به سال ۸۴۱ هجری قمری به فرمان سیده بی‌ بی خاتون، همسر سلطان امیر سید «شمس الدین بابلکانی» از امرای دوره تیموری ساخته شده است.

بنای امامزاده ابراهیم بنائی است هشت ضلعی با گنبد رک هشت وجهی بر روی آن و کمربندی از مقرنس که بدنه را از گنبد جدا می سازد. در نماهای داخلی هر ضلع دارای طاقنماهای تزئینی است و در داخل و اطراف آن ها با مقرنس گچی آینه کاری زینت یافته است.

این امامزاده از نظر دارا بودن درب‌ های نفیس چوبی و کنده کاری شده که از چوب صندل است و صندوق چوبین و کتیبه‌ های متعدد شهرت دارد. تعداد درب‌ های امامزاده به استناد سفرنامه مازندران و استر آباد و رابین و چندین کتاب دیگر در آن بنا چهار درب چوبی منقوش است که هرکدام کتیبه‌ ای دارد.

درب شرقی که به دستور سید «عزیز الدین شمس الدین بابلکانی» ساخته شده است و کاری از استاد «محمد نجار» فرزند استاد «علی رازی» تاریخ آن محرم ۸۴۱ هجری قمری بوده است.

درب جنوبی منسوب به بی بی «فضه خاتون» دختر امیر «سعید» و نجار آن «حسن بن استاد بایزید» به تاریخ ۹۰۵ هجری قمری است.

درب غربی به امر سید «شمس‌ الدین» فرزند سید «عبدالعزیز بابلکانی» ساخته شده است و نجار آن استاد «محمد» فرزند استاد «علی رازی» به تاریخ ۸۵۸ هجری قمری جمادی الاول می باشد. این درب به علت کوچک بودن برداشته شده است و درب دیگری که بزرگتر است جهت عبور و مرور راحت‌ تر زایرین تعبیه شده است و در انبار از آن مراقبت می‌ شود.

درب شمالی به دستور «شمس الدین» فرزند سید «عبدالعزیز بابلکانی» ساخته شده است و استادکار آن استاد «محمد نجار» فرزند استاد «علی رازی» است که در تاریخ ذی‌الحجه ۸۵۷ هجری قمری آن را بنا کرده است.

در سفرنامه ملگونف روسی که در سال‌ های ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ به سواحل جنوبی دریای خزر آمده است در رابطه با مکان این امامزاده می‌ آورد: «محلی که امامزاده و بقعه قرار دارند باتلاقی است و در مواقع بارندگی، دریاچه بزرگی به وجود می‌آید که برای رفتن به امامزاده و بقعه فقط می‌ توان از برکه‌ ای که بلندتر است استفاده کرد. در این محل هیچ ساختمان دیگری وجود ندارد و محلی‌ ها به اینجا بیشتر برای شکار می‌ آیند.»

نمای قدیم امامزاده به استناد سفر‌نامه «ملگونف» روسی و کتاب سفرنامه مازندران و استر‌آباد آمده است که بقعه از برجی بلندی است که از گنبد هرمی شکل هشت ضلعی منظمی برخوردار است و دو بنای قدیمی که در شرق و غرب آن بوده تشکیل شد‌ه است و داخل امامزاده در سطح بالای آن گچ بری و مقرنس کاری زیبایی با قرینه‌ سازی در دور تا دور سقف و در قسمت پایین آن کاشیکاری رنگی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت ترمیم آن به علت مخروبه شدن دو بنای شرقی و غربی بقعه، دو قسمت تخریب و در پیرامون برج بقعه بنای وسیع‌ تری ساخته شده است و از حالت قدیمی خود تغییر یافت که هم اکنون فضای بالایی داخل امامزاده آینه کاری شده است و یک ضریح فلزی از جنس فولاد درسال ۱۳۴۵ توسط یکی از اساتید اصفهانی ساخته شده و در داخل بقعه تعبیه شده است.

در فضای بیرونی بقعه درختان نارنج چندین ساله فضای سبزی را ایجاد کرده است و در دورتادور بقعه قبور اموات مردم این شهر قرار دارد که بعد از انقلاب اسلامی ایران در قسمت شمال غربی امامزاده، گلستان شهدای بابلسر آرامگاه و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی قرار گرفته است.

اماکن مذهبی ساری