امامزاده عبدالله آمل

  • آمل- بخش مرکزی شهرستان آمل
امامزاده عبدالله آمل

آستان مبارک امامزاده عبدالله (علیه السلام) که در شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده، یکی از زیارتگاه ها و جاذبه های مهم مذهبی این منطقه است. ایشان از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) می باشند.

آستان مبارک امامزاده عبدالله (علیه السلام) یکی از مشهورترین امامزادگان استان به شمار می آید که در بخش مرکزی شهرستان آمل، دهستان بالا خیابان لتکوه و فاصله ۱۴ کیلومتری آمل در مسیر بزرگراه هراز و در حاشیه جنگل قراردارد. این امامزاده در سمت راست روستای اسکوه محله واقع شده است.

بنای قدیمی آن که در سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰ نوسازی شده بود، در سال ۱۳۸۹ تخریب گردید و بنای معظمی در حال احداث می باشد. ضریح آن از طلا و نقره به طول ۴۶۳ سانتى‌ متر، عرض ۳۷۵ سانتى‌ متر و ارتفاع ۲۷۵ سانتى‌‌ متر است که به وسیله هنرمندان ماهر اصفهانى ساخته شده و در سال ۱۳۵۳ در محل نصب و نیز در سال ۱۳۸۲ به وسیله هیئت امناء مورد مرمت قرار گرفته است.

این بقعه دارای محوطه ای به وسعت تقریبی ۲۰ هکتار می باشد و اطراف امامزاده را زائرسراهای متعدد از جمله ۲۱۰ زائرسرا و ۴۱ باب سوئیت زائر، بازارچه، امکانات رفاهی، بانک، نانوایی، گرمابه عمومی و خصوصی، مخابرات، نیروی انتظامی، پست، سالن چلوکبابی، کشتارگاه، پارکینگ، پارک و شهربازی با چشم اندازی زیبا از جنگل و کوهستان فرا گرفته است که جهت استفاده زائرین محترم می باشد. دور تا دور بقعه را مغازه‌ های فروش سوغاتی که شبیه تمامی بازارهای مراکز زیارتی هستند، فرا گرفته‌ است. تقریبا اجناس تمامی مغازه‌ ها یکی است اما با این حال گشت زدن در بازار لذتی بی شائبه به زائر این امامزاده می‌ بخشد.

از آثار قدیمى آستانه امامزاده عبدالله (علیه السلام) حوض شفا و مرقد بى‌ بى‌ فاطمه و سقاخانه آن است که به وسیله سازمان اوقاف تجدید بنا شده‌ اند.

اماکن مذهبی ساری